عنوان پایاننامه
توسعه ابزار تحلیگر مبتنی بر الگوریتم های هوشمند و روش های تصمیم گیری چند معیاره جهت ارزیابی، بهبود و پیش بینی عملکرد فروشگاه های اینترنتی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3560;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80141;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3560;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80141
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- رضا بیجه کشاورزی
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک
- چکیده
- امروزه بسیاری از مصرف کنندگان، محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی خریداری می نمایند و این موضوع رقابت شدیدی را بین این قبیل فروشگاه ها به وجود آورده است. اما حضور در اینترنت به تنهایی تضمین کننده ی موفقیت نبوده و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و وجود چهارچوبی قدرتمند جهت ارزیابی و شناسایی نقاط ضعف یک خرده فروشی آنلاین می تواند بسیار کمک کننده و راه گشا باشد. لذا هدف از انجام این پایان نامه، ایجاد ابزاری جهت ارزیابی کیفیت و عملکرد خرده فروشی های اینترنتی، ارائه ی راه کارهای بهبود دهنده و در نهایت پیش بینی کیفیت درصورت پیروی از راه کارهای ارائه شده می باشد. بدین منظور، پس از بررسی جامع مطالعات مرتبط با موضوع و مشورت با خبرگان مجموعاً 33 معیار ارزیابی شناسایی و استخراج گردید. پس از تعیین عوامل احتمالاً اثرگذار بر کیفیت و عملکرد فروشگاه های اینترنتی، به جهت تأیید/ رد اثرگذاری عوامل، از آزمون علامت یک نمونه ای، با بهره گیری از نظرات 112 پاسخ دهنده که عمدتاً متخصصان و صاحب نظران حوزه های مرتبط بودند، استفاده گردیده و اثرگذاری 31 عامل در سطح اطمینان 95% تأیید و دو عامل "کیفیت اطلاعات مربوط به تاریخچه ی فروشگاه" و "شخصی سازی" کنار گذاشته شدند. سپس با اجرای تکنیک دیمتل، اثرات متقابل بین عوامل تعیین و عوامل اثرگذار و اثرپذیر شناسایی گردیده و عوامل اثرپذیر بازتعریف شدند. در ادامه عوامل تعیین شده با استفاده از 33 سیستم استنتاج فازی 2 ورودی - 1 خروجی ترکیب شدند. در مطالعه ی حاضر، برای ایجاد سیستم های استنتاج فازی از روش جداول ارجاع استفاده گردید. بدین منظور، نخست پرسشنامه ای طراحی گردیده و در اختیار 4 نفر از متخصصین مجرب و کارآزموده قرار داده شد. سپس پارامترهای مختلف سیستم های فازی با حل یک مسئله کمینه سازی با تابع هدف حداکثر قدرمطلق اختلاف خروجی ها و مقادیر اعلام شده توسط خبرگان تعیین گردیده و قوانین هریک از سیستم ها به روش جداول ارجاع مشخص گردید. در پایان، به منظور شناسایی نقاط ضعف فروشگاه و ارائه ی راه کار بهبود دهنده از رویکرد تندترین شیب استفاده گردید. نتایج حاصل از اجرای رویکرد پیشنهادی نشان می دهند که کیفیت و عملکرد فروشگاه های اینترنتی تحت تأثیر عوامل متعددی بوده و بهبود یک عامل به تنهایی نتیجه ی قابل توجهی در پی نخواهد داشت، البته برخی عوامل نیازمند توجه بیشتری هستند که از این بین می توان به امنیت و کیفیت روش های پرداخت، کیفیت اطلاعات و روش های تماس با فروشگاه و عوامل مرتبط با انجام سفارش اشاره نمود. یکی دیگر از نتایج به دست آمده حاکی از این است که وزن و اهمیت هر یک از عوامل ارزیابی مستقل از وضعیت سایر عوامل نبوده و میزان تأثیر یک عامل بر کیفیت و موفقیت فروشگاه اینترنتی بسته به وضعیت عوامل دیگر می تواند متغیر باشد. این موضوع می تواند کارایی روش هایی که در آنها به معیارهای ارزیابی وزنی ثابت تخصیص داده می شود را به چالش بکشد. بنابراین رویکرد پیشنهادی ابزاری قدرتمند جهت ارزیابی و بهبود کیفیت و عملکرد خرده فروشی های آنلاین به دست داده و با افزایش تعداد عوامل ارزیابی و افزایش تعداد خبرگان می توان بر قدرت و کارایی آن افزود. واژه های کلیدی: فروشگاه اینترنتی، سیستم استنتاج فازی، جداول ارجاع، دیمتل، تندترین شیب
- Abstract
- Nowadays, most of the consumers buy their required goods and services from online markets, and this issue provides extreme competition among such markets. But their existence in internet cannot guarantee their success. Therefore, identification of key factors and presence of powerful framework for evaluation of weak points in an online retail trade can be helpful. So, the purpose of present thesis is creating instruments to evaluate quality and performance of online retails, offering improving solutions and predicting qualities if provided guidelines are followed. To do so, after a comprehensive study relating to the issue and consult with experts, 33 criteria were extracted. After identification of factors influencing quality and performance of online shops, a single sample sign test was used enjoying views of 112 respondents who were experts of this issue to confirm or reject factors. Effectiveness of 31 factors was confirmed in 95% of assurance level and 2 factors of "information quality relating to market history" and "personalization" were rejected. Then by applying Dimatel technique the interaction effects between factors were determined and dispatcher and receiver factors were identified and receiver factors were redefined. Following this step, identified factors were combined with 33 inference system of 2inputs-1output. In present study Lookup Tables were used to create inference system. First, a questionnaire was designed and reviewed by 4 experts. Then various parameters of inference systems were identified by solving a minimizing problem with objective function of maximum absolute value of differences between outputs and declared values. Next, the rules of each system were introduced by Lookup Tables method. Eventually, to identify weak points of e-shop and provide improving solutions, the Steepest Decent approach was used. The results of applying suggested approach indicate improving a single factor cannot significantly promote quality and performance of net markets, because they are under the effect of sets of factors. However, some factors need more attention such as security and quality of paying methods, information quality and contact methods with the store and factors relating to ordering the goods. Another result shows that the importance of each evaluating factor is not independent from status of other factors and the effective amount of a factor on quality and success of online stores can be varied regarding the status of other factors. This issue can challenge the efficacy of methods in which evaluating criteria are gained constant weight. Therefore, suggested approach provided powerful tool for evaluating and improving quality and performance of online retails. In addition, its power and efficacy can improve by increasing the number of evaluating factors and experts. Keywords: Internet store, Fuzzy Inference System, Lookup tables, Dematel, Steepest Decent