عنوان پایان‌نامه

تببین جامعه شناختی نسبت تسیع و ازادی در دیدگاه علما عصر مشروطه (۱۲۸۵-۱۲۸۸)



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تببین جامعه شناختی نسبت تسیع و ازادی در دیدگاه علما عصر مشروطه (۱۲۸۵-۱۲۸۸)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5055 رس
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۶
    دانشجو
    نرگس سوری
    استاد راهنما
    سارا مزینانی شریعتی

    مسئله‌ی اصلی که پژوهش حاضر بدان پرداخته تبیین چرایی معضل بی‌ثباتی آزادی در مشروطه‌ی اول و دوم از خلال بررسی نقش علما در این زمینه است. پرسش محوری تحقیق این است که چرا آزادی در نخستین تجربه استقرار خویش در نظام سیاسی جامعه ایران نتوانست حیات بلندمدت و باثباتی را تجربه کند؟ برای پاسخ به این پرسش در صدد برآمدیم تا به صورت مشخص نقش عوامل فکری-فرهنگی را از مجرای مطالعه‌ی اندیشه و کنش سیاسی نیروهای مذهبی مورد بررسی قرار دهیم. بدین منظور در دو سطح نقش نیروهای مذهبی مورد مطالعه قرار گرفت: نخست سطح ایده‌ها که تحلیل اندیشه و اخلاق سیاسی علما را در برمی‌گرفت و دوم سطح واقعیت تاریخی که به سیر کنشگری سیاسی علما در مشروطه اول و دوم می‌پرداخت. رویکرد نظری وبر و توکویل مبنای تبیین جامعه‌شناختی معضل بی‌ثباتی آزادی قرار گرفت و با اتکاء به روش فهم تفسیری وبر مطالعه علمی و عینی مسئله صورت پذیرفت. در نهایت بر این مسئله تأکید شد که عدم شکل‌گیری روحیه و خلق و خویی متناسب با آزادی و نظام مشروطه یک علت موثر بی‌ثباتی آن را تشکیل می‌دهد.
    Abstract
    The main issue that the present study deals with is the explanation of argument why the instability of freedom in the first and second constitutions of The role of the ulama in this field is to be studied. The central question of research is why freedom in the first experience Establishing itself in the political system of the Iranian society failed to experience long-term and stable lives? To answer this The question is to examine specifically the role of intellectual-cultural factors in the study of political thought and political action of religious forces. For this purpose, two levels of the role of religious forces were studied: first, the level of ideas that analyzed the thought and ethics of the scholars, and secondly, the level of historical reality that involved the course of political activism of the ulama in the first and second constitutional reforms. The theoretical approach of Weber and Tocqueville was the basis of the sociological explanation of the problem of the instability of freedom, and was based on the method of interpretive interpretation and the scientific and objective study of the problem. Ultimately, it was emphasized that the lack of morale and mood formation proportional to freedom and the constitutional system is an effective cause of its instability.