عنوان پایاننامه
ن: بررسی نقوش و مفاهیم موجود در قالی یلمه ع: تصویر سازی آداب و رسوم بافندگان قالی یلمه با توجه دریافت ها و معانی به کار گرفته شده در نقوش این قالی ها
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56358
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- صدیقه احمدی باصیری
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, یعقوب آژند
- چکیده
- چکیده تحقیق حاضر، بررسی نقوش قالی های«یلمه» است که به صورت آرایه های انتزاعی و نمادین در ترکیب های مختلف، نقش پردازی می شوند. سئوالاتی که در اینجا مطرح شده اند، در مورد بافندگان این قالی ها، ویژگی های بافندگی، نحوه ی نقش پردازی، اصالت و منشاء نقش مایه ها ونیز مفاهیم و معانی نقوش هستند که در پاسخ، فرضیه های ذیل ارائه شده اند: یکی این که قالی های «یلمه» با آن که ذهنی باف اند، اما نقوش آن ها دارای نظم وانسجامی ویژه اند. دوم، اصالت و ریشه ی بیشتر آرایه ها، به دوران پیش از تاریخ و دوران باستان می رسد و دیگر، نقوش این قالی ها دارای پشتوانه های فکری و فرهنگی عمیقی هستند که توسط بافندگانی با پیشینه ها ی قومی متمایز، نقش پردازی می شوند. روش تحقیق به منظور دست یافتن به پاسخ سئوالات و اثبات فرضیه ها، به صورت بنیادی، بر پایه ی روش های وصف، ارزیابی و تحلیلی یافته ها و نیز مصاحبات حضوری و تهیه ی گزارشات نگارنده از منابع بافندگی بوده است و پس از تحقیقات و بررسی های لازم این نتیجه حاصل شده است که قالی های یاد شده، در ترکیب بندی های مختلف، همراه با نقش مایه ها و آرایه های انتزاعی و نمادین، از مفا هیم و معانی ویژه ای برخورداراند و منشاء بسیاری از آن ها به نگاره های نمادین پیش از تاریخ و دوران باستان می رسد. علاوه بر این، به دلیل پیشینه ی ایلاتی-عشایری بافندگان و مأنوس بودن آن ها با طبیعت، مفاهیمی چون خورشید، ماه، ستارگان، حیوانات، گیاهان و... در زندگی آن ها نقش موثری داشته که در قالب نقوش، در پهنه ی قالی هایشان، نسل به نسل حفظ شده اند. کلیدواژه ها: قالی، یلمه، نقش، ذهنی، نمادین، مفهوم
- Abstract
- Abstract The present study has aimed at analysis of Yalameh carpet’s patterns formed as abstract and symbolic arrays in different combinations. There are some questions proposed here including weavers of such rugs, weaving features, designing approaches, ism and originality of paradigms as well as their concepts and meanings. There are also some responses to those questions as follow;Although Yalameh rugs are woven subjectively, their jacquards are consistently integrated. In addition, originality of most arrays goes to prehistoric and archeological era. Finally such jacquards are mentally and psychologically supported woven by outstanding weavers with remarkable track record. The research method has been accomplished using descriptive approaches, evaluation and analysis of findings, interviews and preparing authors’ reports from weaving resources. Having carried out such considerations, the said rugs in various forms, jacquards and abstract & symbolic arrays and included specific concepts however most of them go back to symbolic prehistoric and archeologic arrays. Besides, nature elements including sun, moon, stars, animals, vegetation and so on have had considerable impact on weavers’ life due to their tribal background that is passed on from one generation to another. Keywords: Rug, Yalameh, Jacquard, Subjective, Symbolic, Concept