عنوان پایان‌نامه

تاثیرات انقلاب مشروطه بر موسیقی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیرات انقلاب مشروطه بر موسیقی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58247
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

    این پایان نامه در چهار فصل به تأثیرات انقلاب مشروطه و تجددخواهی بر موسیقی کلاسیک ایران می پردازد. فصل اول که از نظر زمانی از ابتدای دوران قاجاریه تا اواخر دوران ناصرالدین شاه پیش می رود، اوضاع موسیقیدانان،نقش و کارکرد موسیقی و رویکرد مراکز قدرت و دربار به موسیقی را در محدوده¬ی زمانی مذکور مطالعه و بررسی می کند. در فصل دوم عوامل مؤثر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شکل دهنده¬ی مشروطیت و حوادث تاریخی پر اهمیت آن دوران تحلیل می شود. در فصل سوم تحولات جنبه های گوناگون موسیقی کلاسیک ایران از جمله: جایگاه اجتماعی موسیقی و موسیقیدانان، نقش و کارکرد موسیقی، قالبهای اجرایی موسیقی (تحولات ساختاری)، شیوه ی ارائه¬ی موسیقی و وضع آموزش موسیقی در دوران مشروطیت و همینطور ایجاد نگرش و جریان های تجدد خواهانه در این دوران تحلیل و بررسی می شود؛ در حقیقت فصل سوم بررسی و تحلیل نمودهای مطرح شده در فصل دوم بر اوضاع موسیقی مطرح شده در فصل اول است. به خاطر اهمیت تصنیف به عنوان زبان گویای موسیقی، فصل چهارم این پژوهش به تحولات عمدتا محتوایی تصنیفها و به ویژه ایجاد و رواج شکل نوینی از تصنیف با عنوان "ملی- وطنی" پرداخته می شود. به دلیل نقش بی بدیل عارف قزوینی در ایجاد و پیشبرد تصنیفهای ملی- وطنی و مشاهده ی مؤلفه های تأثیر گذار فضای مشروطه و تجدد خواهی بر وی و آثارش، آراء و عملکرد او نیز در این فصل مطالعه می شود. در قسمت آخر از جمع مطالعات و تحلیلهای صورت گرفته در این چهار فصل و با توجه با فرضیه و هدف مشخص شده در مقدمه، جمع بندی و نتیجه گیری نهایی این پایان نامه انجام می شود.
    Abstract
    The present dissertation in four main chapters studies the influence of constitutional revolution and modernization on classical Iranian music. The first chapter which is related to the beginning of the Qâjâr dynasty (1785) until the end of Nâseradd?n ?hah's ruling (1896), explores the circumstance of musicians, the function and usage of music and the approach of authority and court to music in the mentioned time period. The second chapter analyses the influential social, political, economical and cultural elements and prominent historical incidents formed constitutionality in Iran. Chapter three investigates the evolution of different aspects of classical Iranian music such as social position of music and musicians, the functions of music, musical forms (structural evolution), the ways of presenting and performing music, the status of teaching music and development of modernized insights in constitutional Era. In other words, this chapter illustrates the appearance of the mentioned evolutions in the previous chapter on the musical status described in the first chapter. Due to the prominence of Tasn?f (as the expressive language of music), the fourth chapter of the present dissertation mainly studies formal and content evolution of Tasn?f, especially development of a novel form of Tasn?f known as Mell?-Vatan? (National songs). Regarding the important role of Aref Qazv?n? in establishing and developing the mentioned form of Tasnif, and in order to observe influential elements of constitutionality and modernization on Aref and his works, his views and operation are explored in this chapter.