عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سرمایه انسانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان های شهر صحنه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه سرمایه انسانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان های شهر صحنه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57860
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

    چکیده امروزه بیش از همه کیفیت سازمان ها بستگی به کیفیت منابع انسانی موجود در آنها دارد. آموزش و پرورش بعنوان یک سازمان بزرگ اجتماعی جهت تحقق اهداف خود به کادر آموزشی آن وابسته است. در کیفیت کار معلم عوامل بسیاری دخالت دارند؛ از جمله توانایی های شناختی، فراشناختی و عاطفی، تجربه، تحصیلات و... که از آن بعنوان سرمایه انسانی یاد می شود. پژوهش حاضر رابطه سرمایه انسانی دبیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در دبیرستان های شهر صحنه بررسی می کند. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی، و جامعه آماری آن کلیه دبیران شهر صحنه است که تعداد آن ها برابر با 135 نفر است، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 93 نفر از آنها بعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی ساده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه سنجش سرمایه انسانی نادری(1390) استفاده شده، که البته برای جامعه آماری این پژوهش قدری تعدیل گردیده است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(شایستگی های شناختی(767/0)، شایستگی های فراشناختی(939/0) و توانمندی های عاطفی- ارتباطی(928/0) ) ارزیابی شد. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(درصد، فراوانی) و آمار استنباطی(آزمون خی دو تک متغیری، آزمون t با دو نمونه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که: (1) وضعیت سرمایه انسانی دبیران شهر صحنه در زیر مولفه های اطلاعات، دانش و مهارت و همچنین در مولفه های فراشناختی، عاطفی- ارتباطی در حد مناسب، اما در زیر مولفه تخصص در حد پایینی قرار دارد، (2) وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر شهر صحنه تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد، (3) بین شاخص کلی سرمایه انسانی دبیران شهر صحنه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان(میانگین کلاس)، همبستگی ضعیفی(144/0) وجود داشت، اما رابطه در خصوص مولفه فراشناختی و زیر مولفه های اطلاعات و مهارت قدری قویتر، و به ترتیب معادل؛ 196/0 ، 174/0 و 174/0 بود، (4) با توجه به سوال اول پژوهش، که مطابق با آن وضعیت تخصص دبیران ضعیف ارزیابی شده بود، با بهره گیری از نتایج تحقیق و مبانی نظری پژوهش راهکارهایی جهت ارتقای سرمایه انسانی دبیران ارائه گردید. واژگان کلیدی: سرمایه انسانی، دبیر، اطلاعات، دانش، مهارت، تخصص، فرا شناخت، ویژگی های عاطفی-ارتباطی.
    Abstract
    Abstract Today, the quality of organization greatly depends on the quality of its human resources. Education as a great social organization in order to acheive its goals mainly depends on its teachers employed . Different factors determine teacher’s qualified performance, including cognitive, meta-cognitive and emotional competencies, experience, education. This study aims to investigating the relationship between human capital of teachers and achievements of high school students, in Sahneh city. High school teacher’s population, in Sahneh city is about 135, by applying Cochran formula, 93 of them were selected, and the human Capital questionnaire (Nadery, 1390), was used to collected data. However the questionnaire was slightly modified to be appropriate for this study, and then its reliability was assessed by using Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data, Chi Square test, T-test with for two samples and Pearson correlation coefficient, were used. Findings indicate that: 1. Human capital of teachers in cognitive factors, emotional-communicative factors: information, knowledge and skill is in desirable situation, but in professional factors show deficiency, 2. there is no significant difference between boys and girls students in academic achievement, 3. Between the human capital of teachers and academic achievement of the students (average grade) a weak (0.144) correlation is found, 4. Regarding the result of first question of survey that shows poor professional state, some suggestions were proposed according to literature and results of research to improve human capital of teachers. Keywords:Teacher’sHuman capital, information, knowledge ,skill, student’s achievement, including cognitive, meta-cognitive and emotional abilities.