پژوهشی در بناهای مذهبی دوره اسلامی ایران و فناوریهای نوین ساختمانی،طراحی مسجد ابریشم در فرودگاه مسجد امام خمینی تهران،جاده ابریشم
- رشته تحصیلی
- تکنولوژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62108
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- لیلا حجت
- استاد راهنما
- محمود محمدحسین زاده گلابچی, عیسی حجت
- چکیده
- جادهی ابریشم سالهای سال شاهراه ارتباطی، ترابری و بازرگانی شرق و غرب عالم بود و ایران نگین این راه. ایران پلی بود میان شرق و غرب. گذر ابریشم از سرزمین ما موجب عمران و آبادانی بسیار بود و آثار معماری ارزشمندی در ایران بر سر راه ابریشم ساخته شد. با تغییر شیوهی سفر و جابجایی کالا، کاروانسراها و بازارها و حتی شهرهایی که وابسته به جادهی ابریشم بودند، رونق خویش را از دست دادند و در زمرهی آثار تاریخی درآمدند. البته این پایان راه نیست، ایران میتواند از طریق پایانههای هوایی و میراث فرهنگی ارزشمند خویش، همچنان نقش کلیدی خود را میان شرق و غرب عالم داشته باشد. فرودگاه بینالمللی امام خمینی تهران، اولین نمود این سرزمین به مسافران و جهانگردان است و مسجد آن میتواند و باید نشانگر فرهنگ غنی اسلامی و پیشینهی ارزشمند معماری ایرانی باشد. این پایاننامه با مروری بر داستان جادهی ابریشم آغاز شده و با پژوهشی در معماری مساجد ایرانی، پیوستگی فرهنگی راه ابریشم و فنآوریهای نوین ساختمانی، بهسوی طراحی مسجد ابریشم (مسجد فرودگاه بینالمللی امام خمینی تهران) پیش میرود. در این گذر سیر تحول شیوههای ساختمانی مسجدهای ایرانی مد نظر قرار میگیرد. و طرح نهایی با سه هدف اصلی شکل میگیرد: 1- آشکار کردن راز پنهان گنبد ایرانی از طریق ساخت گنبدی نمادین که از آسمان و زمین قابل دیدن است. 2- باز زندهسازی خاطرهی جادهی ابریشم و مرکزیت ایران در آن در قالب طراحی میدان و بازارهای شرق و غرب و خلیج فارس. 3- ایجاد ارتباط شکلی و سازهای با فرودگاه امام با بهرهگیری از راهکارهای سازهای مشابه و شیوهها و مصالح نوین ساختمانی.
- Abstract
- The Silk road had been the traveling and commercial highway between east and west for many years. Being located at the heart of this route, Iran was the connecting bridge between Asia and Europe. This had brought a great cultural and economic progress to this land. In those years, many valuable architectural works were built around this road. By modernization of transportation means, caravansaries, the bazaars and even cities of the Silk road were gradually abandoned and turned into historical monuments. Of course this is not the end. Iran can retain its key role in connecting east and west of the globe as an air terminal, thank to its strategic location and rich cultural heritage. Imam Khomeini International Airport in Tehran offers to travelers and tourists the first picture of Iran and therefore its mosque can and shall reflect the rich Islamic culture and precious history of Iranian architecture. This thesis begins with an overview on the story of the Silk Road. Then, the architecture of Iranian mosque, Silk road’s cultural unity and new architectural technologies are discussed in detail. Subsequently, the mentioned elements are applied to the design of Silk Mosque (Imam Khomeini International Airport Mosque). This design considers the evolution of construction methods of Iranian mosques, and follows three main goals: 1 - Revealing the hidden secret of “Iranian dome” through an iconic dome which is seen both from the sky and the earth. 2 – Revitalizing the memory of the Silk road and the centrality of Iran in it by inclusion of elements similar to the squares and bazaars in east, west and the Persian Gulf in the south. 3 - Keeping the visual and structural association with Imam Khomeini Airport by the use of similar construction methods and modern materials.