عنوان پایاننامه
شناسایی و ارزیابی توانمندیهای استراتژیک درسازمانهای پژوهشی و فناوری(مطالعه موردی پژوهشگاه صنعت نفت ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی- مدیریت استراتژیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57450
- تاریخ دفاع
- ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- عادل مبرزی
- استاد راهنما
- محمدحسین رحمتی
- چکیده
- متفاوت بودن الگوی کسب و کار چالشی عملی برای مدیران ارشد سازمان¬های پژوهش و فناوری محسوب می¬شود، چرا که مدل¬های موجود کسب و کار برای این سازمان¬ها ناکارا هستند. از آنجایی¬که پیشرفت اقتصاد منوط به پژوهش و نوآوری است، طراحی استراتژی مناسب برای این¬گونه سازمان¬ها اهمیتی دوچندان دارد. این تحقیق تلاش دارد که توانمندی¬های استراتژیک سازمان¬های پژوهش و فناوری ایران را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد. برای این منظور 11 نفر از مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان جامعه مورد مطالعه قرار گرفته است و پرسشنامه¬ای برای جمع-آوری اطلاعات لازم برای تحقیق برای آن¬ها ارسال شد. از رویکرد ممیزی توانمندی¬ها برای تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می¬دهد که توانمندی¬های «پژوهش و توسعه فناوری»، «بازاریابی پژوهشگاه صنعت نفت ایران» و «توانمندی رابطه¬ای» بیشترین تأثیر را بر عملکرد رقابتی سازمان دارند. همچنین، از بین توانمندی¬های بررسی شده هیچ¬کدام در شرایط قابل قبول و مطلوب قرار ندارند و تنها توان تأمین و مدیریت منابع در وضعیت متوسط قرار دارد و دیگر توانمندی¬ها نیاز به توجه بیشتر دارند. کلیدواژگان: سازمان¬های پژوهش و فناوری، توانمندی¬های استراتژیک، ممیزی توانمندی
- Abstract
- The practical challenge for managers of different business models and technology research organization, is because the business model for these organizations are inefficient. Since economic progress depends on research and innovation, design appropriate strategies for these organizations is crucial. This study attempts to identify the capabilities of its strategic research and technology and will be evaluated. Senior and middle managers RIPI has been studied. Questionnaire to collect data for the study were sent to them. Capabilities audit approach was used to analyze the data. The results show that capacity, "Research and Development", "Marketing Research Institute of Petroleum Industry" and "strong relationship" with the greatest impact on their organization's competitive performance. Also, the ability of any of the terms are not acceptable and desirable, only the "power supply and resource management" is in average condition, and other capabilities they need more attention. Keywords: Research and Technology Organizations, , Strategic Capabilities, Capabilities Audit Approach.