عنوان پایان‌نامه

تاثیر راهبردی های سیاسی-امنیتی روسیه و ایران بر تعیین و شکل گیری رژیم حقوق جدید دریای خزر



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر راهبردی های سیاسی-امنیتی روسیه و ایران بر تعیین و شکل گیری رژیم حقوق جدید دریای خزر" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3284;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57441
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    بیژن نوروزی
    استاد راهنما
    الهه کولائی

    دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان دارای موقعیت راهبردی است. یکی از مباحث مهم در مورد این دریا رژیم حقوقی آن و راهبردها و مواضع کشورهای ساحلی در این مورد است. پیشینه رژیم حقوقی دریای خزر به قراردادهای 1921 و 1940 بر می گردد که این پیمان ها تا سال 1991 از طرف دو کشور معتبر شناخته می شد ولی در پی فروپاشی اتحاد شوروی و پیدایش کشورهای تازه استقلال یافته بر خرابه های این امپراتوری این تعهدات توسط کشورهای ساحلی نامعتبر شناخته شد. در این میان دو کشور روسیه و ایران به عنوان قدرت های برتر حوزه خزر خواهان حفظ وضع موجود بودند. بر این اساس در این پژوهش ما به در پی این موضوع هستیم که تاثیر راهبردهای سیاسی- امنیتی دو کشور روسیه و ایران را بر تعیین و شکل گیری رژیم حقوقی دریای خزر را مورد بررسی قرار دهیم. در پاسخ به این مسئله این فرضیه طرح شد که دگرگونی در راهبردهای سیاسی- امنیتی روسیه و ایران سبب به هم خوردن چارچوب پیشین رژیم حقوقی دریای خزر و تاخیر در شکل گیری رژیم حقوقی چند جانبه و مورد اجماع پنج کشور ساحلی شد. روسیه بر اساس رهنامه مانرو روسی منطقه اوراسیای مرکزی را عرصه نفوذ انحصاری خود می داند و با توجه به نزدیکی روز افزون کشورهای خارج نزدیک به غرب و مناقشات قومی در مناطق جنوبی اش، این کشور در رهنامه های سیاسی- امنیتی خود توجه ویژه ای به این حوزه دارد. بنابراین با توجه به موارد مذکور در مبحث رژیم حقوقی دریای خزر شاهد دگرگونی مواضع این کشور از تاکید بر قراردادهای پیشین تا انعقاد قرارداد های دو یا سه جانبه با دیگر کشورهای ساحلی بوده ایم. ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای همراه با روسیه خواهان حفظ وضع موجود در مورد رژیم حقوقی دریای خزر است.ولی به دلیل روابط نزدیک با روسیه و تهدیدات ناشی از حضور قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مخالف با ایران، در مبحث رژیم حقوقی این دریا شاهد تغییر مواضع این کشور هستیم. بنابراین با توجه به موارد مذکور، اختلاف دیدگاه دو کشور و شکل گیری ترتیب 1+4 در بحث رژیم حقوقی خزر سبب تاخیر در تعیین و شکل گیری رژیم حقوقی مورد اجماع در دریای خزر شده است هر چند توافق های جدید مبنایی برای رژیم حقوقی خزر می شود.
    Abstract
    Caspian Sea as largest lake in the world has a vital situation. One of the important topics about it is its legal regime and strategies and positions of coastal countries in this case. Caspian sea legal regime resume returns to 1921 and 1940 contracts, that both countries has validated it to 1991, but following fall of soviet union and appearance of new independent countries ,these commitments had invalid by coastal countries. In this middle, Iran and Russia as two power of domain, were requesting to maintain of present position. On this base, in these study we are seeking to study this subject that the effect of politico –security strategies of both Islamic republic of Iran and Russia on determining and formation of Caspian Sea legal regime. In response to this problem, this assumption was offered that evolution in Iran and Russia politico-security strategies had resolution rearrangement of early framework of Caspian sea legal regime and delay in multiple legal regime formation and gathering of fine coastal countries. Russia has known the central euro-Asia region as its own monopoly field on the base of manor strategies, and with respect to day –increasing adjustment of near foreign countries to west and racial disputes in southern regions in this country, has significant attention to this region in its security-politico strategies. Therefore, with respect to above cases in Caspian Sea legal regime subject, we observer of this country's positions evolution from emphasis on earlier contract to reciprocally or tripartite conclusion with other coastal countries. Also I.R.I as a regional power is requesting to maintain of present position about Caspian Sea legal regime together whit Russia. But because of near relationship whit Russia and threats from presence of regional and intraregional powers opposed of Islamic republic of Iran ,we are seeking of positions change of this country in the legal regime subject .therefore, whit respect to above notes and differences in two countries view and formation of 4+1arrangment in Caspian legal regime ,has caused to delay in determining and formation of gathered legal regime in Caspian sea although new agreement is being a base for Caspian sea legal regime.