عنوان پایان‌نامه

بررسی عقلانیت در رفتار مصرف کنندگان شهری و روستایی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عقلانیت در رفتار مصرف کنندگان شهری و روستایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1504;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58513
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    حسن سبحانی

    در این تحقیق به بررسی عقلانیت مصرف کنندگان شهری و روستایی ایرانی پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا برای شناخت و تبیین عقلانیت مصرف کنندگان ، دیدگاه اقتصاد متعارف و همچنین دین مبین اسلام مد نظر قرار گرفت و عقلانیت و ویژگی های آن از دیدگاه هر یک از آن ها مورد ارزیابی واقع شد. همچنین شاخص هایی به عنوان ویژگی های اصلی عقلانیت در هر یک از دیدگاه های مطروحه مشخص گردید. برای بررسی رفتارهای مصرف کنندگان ایرانی, هزینه های خوراکی و غیر خوراکی خانوارهای شهری و روستایی برحسب گروه های درآمدی در طی سال های 1387-1354 مورد ارزیابی قرار گرفت. سهم هزینه های بهداشت و درمان, تحصیل و آموزش و هزینه های مذهبی از کل هزینه های غیر خوراکی مطرح گردید و سهم این نوع هزینه ها در رفتارهای مصرفی خانوارهای شهری و روستایی و گروه های درآمدی اول و دوم و گروه های درآمدی نهم و دهم جامعه مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین در ادامه به بررسی و میزان تطابق عقلانیت خانوارهای ایرانی پرداخته شد و عقلانیت مصرفی اقشار مختلف جامعه اعم از شهری و روستایی, فقیر و غنی مورد توجه قرار گرفت. در نهایت می توان بیان نمود که عقلانیت در رفتارهای مصرفی خانوارهای ایرانی وجود دارد اما عقلانیت مصرفی این خانوارها تطابق کاملی با عقلانیت های مطرح شده از دیدگاه اقتصاد متعارف و دین اسلام ندارد و به نظر می رسد که رفتارهای مصرفی خانوارها دارای عقلانیتی بین دو دیدگاه مطرح شده, باشند.
    Abstract
    In this research project we have considered rationality of Iranian urban and rural consumers. To identify and explain the rationality of consumers, the conventional economic approach and Islam religion views are consider and rationality and specification from the views of both will be compared. Also the main features of rationality from any of the above said views will be specified. To consider behaviors of Iranian consumers, edible and nonedible expenditures in urban and rural household are consider between the years 1974 to 2007. For different groups of income Share of health care cost, education and training also share of religious costs from the total of nonedible cost are presented. Share of these costs are compared consumption behavior of urban and rural of Iran for first and second also ninth and tenth groups of income are compared. Also in continuation, rank of comparability between rationality of Iranian household are considered and rationality of different groups of urban and rural groups rich and poor groups, more attention have been paid. In the end, one can believe rationality is observed in consumption behavior of Iranian households, but there is no good comparability between rationality of Iranian households and view of the conventional economic and Islam view. It seems the consumption behaviors of households are intermediate between these two.