عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای جایگاه محصول لپ تاپ مارک های سونی ،اچ پی،دل وایسردر ذهن مشتریان ساکن شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57789
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا انصاری
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- بحثی که امروزه به عنوان یکی ازمسائل مهم مربوط به برند مطرح شده، جایگاه یابی است.مفهومی که رایزوتروت برای اولین بار در سال1970 مطرح کردند،در حقیقت ،شرکت باتوجه به عوامل مختلف جایگاه برند را تعیین کرده وآن را به کمک ابزارهای بازاریابی به ذهن مشتری منتقل می کند.جایگاه یابی، چگونگی ادراک یک برند توسط بازار هدف درمقایسه با رقباست.با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت ذهن مشتری در بردارنده جایگاه برند است، نوع فعالیت هایی که شرکت انجام می دهد ،نوع ارتباطات ،میزان ارائه خدمات ،کیفیت محصولات و حتی نیروی انسانی شاغل در شرکت وبسیاری از عوامل دیگر می تواند بر جایگاه برند تاثیر بگذارد. هدف اصلی ازاین تحقیق،بررسی مقایسه ای جایگاه رقابتی برندهای بین المللی لپ تاپ(مورد پژوهشی: شرکت های سونی،ایسر،دل واچ پی)در ذهن مشتریان ساکن شهر تهران است. از این رو در پژوهش حاضر، به شناسایی معیارهای موثر بر خلق جایگاه رقابتی محصول در ذهن مشتری و همچنین تعیین جایگاه رقابتی محصول لپ تاپ شرکت های مذکور با توجه به مدل جایگاه یابی برند واکر و شاخص های مدل مزیت رقابتی کاتلر و شاخص های مطرح شده توسط محققان دیگر پرداخته شد. تحقیق حاضر، به روش تحلیلی – پیمایشی (از طریق دو پرسشنامه)، با استفاده از روش تحلیل عاملی چهار شاخص (کیفیت ،تکنولوژی ، ویژگی های ظاهری محصول وقیمت) را به عنوان عوامل موثر بر جایگاه یابی محصول شرکت های مذکور تعیین گردید ،هرکدام از شاخص ها،با توجه به تعاریف مربوط در بخش روش تحقیق در چندین سؤال مطرح و ازنمونه آماری تحقیق (شامل 300 مشتری) که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند ،جمع آوری شد،که البته برای بدست آوردن متغیرهای پرسشنامه اول از نظر کارشناسان صنعت لپ تاپ و اساتید بازاریابی استفاده شد که 13 متغیر شناسایی شد که با استفاده از روش تحلیل عاملی در چهار عامل دسته بندی شد و نهایتا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی برای تعیین الویت ها و ترسیم نقشه ادراکی استفاده شد. در نهایت برند سونی درجایگاه اول و به ترتیب بعد از آن ایسر،اچ پی ودل در جایگاه های بعدی قرارگرفته اند.والویت معیارها از نظر مشتریان به ترتیب اهمیت تکنولوژی،کیفیت ،قیمت و ویژگی های ظاهری محصول بدست آمد که برند سونی در سه معیار تکنولوژی،کیفیت و ویژگی های ظاهری محصول جایگاه نخست واز نظر معیار قیمت برند ای
- Abstract
- ندارد