عنوان پایاننامه
اثر ابعاد رضایت قیمت روی وفاداری (مطالعه موردی: صنعت لبنیات ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57780
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- ماندانا سینا
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- هدف: تحقیق پیش رو سعی دارد تا برای اولین بار در ایران، قیمت را در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم-لبنیات- به ابعاد ریزتری (شفافیت قیمتی، نسبت قیمت به کیفیت، قیمت نسبی، قابلیت اعتماد، اطمینان به قیمت، منطقی بودن قیمت) تفکیک کند و اثر این ابعاد را بر وفاداری مصرف کنندگان بسنجد. به عبارتی در تحقیق حاضر سعی شده است تا از طریق سنجش ابعاد رضایت قیمتی، اثر رضایتمندی مشتری از قیمت، بر روی وفاداری مشتری سنجیده شود. متدولوژی: در این تحقیق، اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفته است و از طریق آماره ی t استیودنت نیکویی برازش مورد تایید قرار گرفته، سپس به منظور بررسی معنیداری اثرات مستقیم عوامل تایید شده توسط تحلیل عاملی بر وفاداری مشتریان، مدل رگرسیون سلسلهمراتبی طراحی و آزمون گردید. نتایج: نتایج حاصل حاکی از این است که در سطح اطمینان 99 درصد، وجود رابطه مستقیم بین متغیرهای مستقل و وفاداری مشتری تائید میشود. به عبارتی می توان گفت که ابعاد رضایت قیمتی از طریق اثرگذاری مستقیمی که روی رضایت قیمتی دارند، وفاداری مشتری را تحت تاثیر قرار می دهند. محدودیت های تحقیق: با توجه به اینکه در ادبیات فارسی زبان هیچ مقاله ای پیرامون رضایت قیمتی و ابعادش یافت نشد در نتیجه هنوز خلاء زیادی در زمینه ی تحقیقات پیرامون ابعاد رضایت قیمتی در صنایع مختلف ایران وجود دارد. ارزش تحقیق: با توجه به فشار اقتصادی که در حال حاضر بر اقتصاد ایران حاکم است، و نوسانات شدید و صعودی قیمت کالاهای اساسی، نگرانی زیادی برای صاحبان صنایع ایجاد نموده و به گونه¬ای سلایق مصرفی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین در شرایط کنونی برای صاحبان صنایع بسیار اهمیت دارد که جلوی این سیر نزولی را گرفته و روند کاهش تعداد مصرف کنندگانشان را، تحت تاثیر قیمت در بازار هیجانی ایران، متوقف نمایند. واژههای کلیدی: قیمت، وفاداری، رضایت قیمتی، کالای اساسی
- Abstract
- Purpose: this study ames to assess the effects of dimensions of price satisfaction (price transparency, price-quality ratio, relative price, reliability, price assurance and price reasonablity) on customer loyalty. and the case study is the prices of essential and people needed commodities - Dairy – in Iran Methodology: in this study, data has been obtained by using exploratory and confirmatory factor analysis. the goodness of fit has been approved by Student's t-statistic, and then to evaluate the significance of the direct effect of factors verified by factor analysis, on customer loyalty, hierarchical regression model was designed and tested. Results: the results indicate the 99% confidence level, so there is a direct relationship between the independent variables and customer loyalty. In other words, we can say that the dimensions of price satisfaction affects customer loyalty through direct impact on cost satisfaction. limitations: we found no articles about price satisfaction and its dimensions in Farsi-language literature. So there is large gap in research on various aspects of price satisfaction in of Iran's industry. value: due to economic pressures that currently dominates the economy, volatility in essential commodities prices, has created great concern for industry and has affected consumer preferences. So the situation is very important for the industry to stop this downward trend and reduction of the number of their consumers affected by the market excitements. Keywords: price, loyalty, price satisfaction, essential commodity.