عنوان پایان‌نامه

بررسی ابعاد رضایت از قیمت (مطالعه موردی : صنعت هواپیمایی داخلی ایران)



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ابعاد رضایت از قیمت (مطالعه موردی : صنعت هواپیمایی داخلی ایران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56284
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محسن نظری

    جهانی شدن تجارت و پویاتر شدن رقابت، نقش مشتریان را در سازمانها تغییر داده است. تگاه امروز سازمان‌ها به مشتریان تنها به عنوان یک مصرف‌کننده صرف نیست بلکه مشتریان در تولید کالا و ارائه خدمت، رویه‌های انجام امور و فرآیندها، توسعه دانش و توان رقابتی همراه و همگام اعضای سازمان‌ها هستند. بنابراین مدیریت موثر و کارآمد رابطه با مشتری و خلق و ارائه ارزش به آنها و در نهایت جلب رضایت مشتریان از مهمترین مباحث مورد علاقه محققان و مدیران سازمان‌ها به حساب می‌آید. هر چند در مورد بکارگیری اصل اولیه بازاریابی یعنی برآورده ساختن نیازهای مشتریان اجماع وجود دارد، اما بحث بر سر این است که آیا محیط کنونی بازار با تغییرات بنیادی نسبت به سال‌های گذشته، تحول در روش‌های اجرای این اصول را ضروری می‌سازد؟ این تحقیق درصدد بررسی ابعاد رضایت از قیمت در صنعت هواپیمایی داخلی ایران است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مسافران فرودگاه مهرآباد انتخاب شد که حداقل یکبار تجربه سفر هوایی در ناوگان هوایی داخلی ایران را داشته‌اند. ابعاد موثر در رضایت قیمت را با استفاده از ، حساسیت قیمت و رضایت از قیمت مشتریان، مورد بررسی قرار گرفت. برحسب مشاهدات رابطه منفی میان متغیرهای اعتماد پذیری قیمت، نسبت قیمت – کیفیت، ادراک از منصفانه بودن قیمت، ایمنی قیمت و حساسیت قیمت و همچنین رابطه منفی میان حساسیت قیمت و رضایت از قیمت بدست آمد.
    Abstract
    The prime objective of this study is to validate an extended price satisfaction dimensions model by incorporating customers’ price satisfaction dimension on price security. Besides, it evaluates price sensitivity as a mediating variable. A total of 396 Iranian domestic airlines’ passengers from Tehran’s Mehr-Abad airport were taken as respondents. The results as analyzed by Factor Analysis indicated that customers’ perceived airlines’ price strategies has a statistically significant effect on their price satisfaction. The study revealed that price sensitivity as an important variable that influenced customers’ price satisfaction.