عنوان پایان‌نامه

بررسی کثرت گرایی در سیر تکاملی مجسمه سازی معاصر ایران.



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کثرت گرایی در سیر تکاملی مجسمه سازی معاصر ایران." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57689
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سعید حقیر

    در جوامع در حال گذار، دشواری‌های خاصی در تمامی زیر ساختارها از جمله "عرصه¬ی هنری" ایجاد می‌شود. هدف از این نوشتار برخوردی است نظری با رویکرد کثرت‌گرایانه (پلورالیستی) به مجسمه‌سازی معاصر ایران. در این راستا دوسالانه‌های هنری ـ با این پیشینه که این دوسالانه‌ها جریان‌ساز حرکت‌های هنری در آینده است ـ در دو هه¬ی 1370 و1380 بررسی شده است. با توجه به تمامی دلالت های پیچیده در روند تفکر پست‌مدرنیستی در ایران معاصر، حضور یا عدم حضور این جریان در ایران معاصر چه در هنر و چه در اندیشه، مورد بررسی قرار گرفته است. بدین طریق در این پژوهش چگونگی جریانات سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی در دو دهه¬ی اخیر و در ادامه خصوصیات روشنفکران این دوران تحلیل شده است و همچنین ابعاد مختلف تأثیر تفکرات موجود در جریان اندیشگی و چگونگی کارکرد عملی آنها در هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران بررسی شده است. در ادامه به بررسی اجمالی در درک مفهوم کثرت‌گرایی و تأثیر این رویکرد در هنر مجسمه‌سازی اشاراتی شده است. کلید واژه‌ها: پست مدرنیسم، کثرت‌گرایی، هنر معاصر ایران، هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران.
    Abstract
    As a society is faced with a phase of transition, particular complexities are raised in all of its social infrastructures in the wake of the ongoing change. The “Art”, as a prime reflection of the social complexities, is no exception to this state of alteration. The present work, with a theoretical approach, aims to survey the contemporary art of sculpturing in Iran from a pluralistic point of view. In order to accomplish the mentioned, the Iranian biannual art festivals from the past two decades (i.e., 1990 to 2010) are considered and inspected, as these events are looked upon as the building blocks of the future artistic movements. Taking into account all the complex implications of the post-modern thinking process, the presence or absence of such a process in both art and thinking in the contemporary Iran are studied. Hence, through this investigation, the socio-political and cultural processes in the past two decades, and consequentially, the characteristics of the intellectuals belonging to this period, are analyzed. Moreover, Different aspects of the influences of the existing thinking on the ideological process, as well as their practical functions in contemporary sculpturing in Iran, are considered. Finally, a brief study of the concept of pluralism and how it influences the sculpturing art is presented. Keywords: Post-modernism, Pluralism, Contemporary Iranian Art, Contemporary Iranian Sculpturing.