عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه وضعیت بهره مندی از آموزش عالی با توزیع درآمد شهروتدان استان اردبیل طی سال های ۸۹-۸۰



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه وضعیت بهره مندی از آموزش عالی با توزیع درآمد شهروتدان استان اردبیل طی سال های ۸۹-۸۰" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57511
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

    تحقیق حاضر به بررسی رابطه ی بین توزیع درآمد با وضعیت بهره مندی ازآموزش عالی شهروندان استان اردبیل طی سالهای 89-80 پرداخته است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه ی افراد بزرگسال مناطق شهری استان اردبیل طی سالهای89-80 می باشد. از آنجا که پژوهش حاضراز نوع توصیفی است و باید وضعیت کلیه ی افراد بزرگسال مناطق شهری استان مورد مطالعه قرار گیرد تعداد جامعه و نمونه باهم برابر می باشد. متغیرهای پژوهش حاضر توزیع درآمد و وضعیت بهره مندی از آموزش عالی می باشدکه به منظور مشخص کردن وضعیت متغیر های مذکور، از منابع مرکزآمار ایران استفاده شده است. به منظور بررسی وضعیت هرکدام از این متغیرها از روش ضریب جینی و منحنی لرنز استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل این شاخص ها نشان می دهد که میزان توزیع درآمد بین شهروندان استان اردبیل طی سالهای 89-80 نابرابر می باشد. هم چنین وضعیت بهره مندی ازآموزش عالی شهروندان از سال 80 تا سال 89 بهبود پیدا کرده است ولی هم چنان توزیع بهره مندی از آموزش عالی بین دهک های مختلف درآمدی نابرابر می باشد. هم چنین بین توزیع درآمد با بهره مندی ازآموزش عالی شهروندان استان اردبیل ارتباط مستقیم معناداری وجود دارد؛ درحقیقت افرادی که دارای درآمد بالاترمی باشند از بهره مندی آموزش عالی نیز برخوردارند. یافته های پژوهش حاضر با یافته های اکثر تحقیقات مرتبط همسو می باشد. کلید واژه: نابرابری، آموزش عالی، توزیع درآمد
    Abstract
    This research studies the relationship between income distribution and higher education attainment among Ardabil citizens during 1380-89 periods. The case of this research is all Ardabil elder citizens during 80-89. The variants that used in this research are higher education attainment and income distribution that referred to Iran statistics center and necessary information acquired in order to delineate these variants status. Here necessary data is the condition of citizens income and their knowledge level. For delineate variant status we use Gini and Loran’s bent. The results of this research shows that higher education attainment and income distribution of Ardabil citizens during that said years is unequal and was not be decreased from inequality. And higher education attainment Improved from1380 till 1389 but there is difference between income different in sight of higher education attainment. Also there is deep relation between income distribution and higher education attainment. Indeed people with higher incomes have more chance to obtain higher education. Findings in this study with the findings of most studies in this regard are consistent. Key words: inequality, Higher education, income distribution