عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط میان انگیزش خدمات عمومی PSM ورفتارشهروندی سازمانیOCB



    دانشجو در تاریخ ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط میان انگیزش خدمات عمومی PSM ورفتارشهروندی سازمانیOCB" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61931
    تاریخ دفاع
    ۰۱ اسفند ۱۳۹۱
    دانشجو
    صابر مسعودی
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    کارایی و اثر بخشی از جمله اهداف اصلی سازمانهاست برای دست یابی به حداکثر عملکرد سازمانی داشتن کارکنانی متخصص و آموزش دیده که علاوه بر وظایف رسمی تعریف شده در شرح شغل، تلاش کنند ضروری است. اما اینکه چه عاملی باعث میشود کارکنان فعالیتهایی فراتر از آنچه جزء وظایف تعریف شده ی آنهاست انجام دهند بسیار مهم است مفهوم رفتار شهروندی با مولفه هایش همچون نوع دوستی، وجدان کاری و فضیلت مدنی به سنجش و میزان این پدیده می پردازد، عوامل زیادی را می توان نام برد که بر رفتار شهروندی سازمانی موثرند از جمله: نگرشها، رضایت شغلی، فضای سیاسی سازمان وعدالت رویه ای و غیره. انگیزش خدمات عمومی در توضیح این نکته به کار رفته است که چه تفاوتهایی بین کارکنان بخش عمومی و خصوصی وجود دارد و آن را می توان نیرویی انگیزشی که فرد را جهت ارائه خدمات عمومی پرمحتوا و بامعنا به شهروندان بر می انگیزاند تعریف نمود.این پژوهش بر آن است که با شناسایی ابعاد انگیزش خدمات عمومی، رابطه این مؤلفه ها را رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نظر جمع آوری اطلاعات که در پی بررسی وضعیت موجود بوده از نوع توصیفی-پیمایشی است، جامعه آماری شامل کارکنان شهرداری کرمانشاه میباشد. تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از آن است که رابطه بین مولفه های انگیزش خدمات عمومی با عوامل رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنا دار است و نیز بین مولفه های انگیزش خدمات عمومی نیز ارتباط معناداری وجود دارد. واژگان کلیدی: انگیزش خدمات عمومی، رفتار شهروندی سازمانی، تمایل به خط مشی گذاری
    Abstract
    efficiency and effectiveness are among the main goals of organizations. To reach the best performance, it is essential to have well trained and expert employees, willing to go beyond their job descriptions. It is important to identify the factors which make people do tasks beyond and above their duties. The concept of citizenship behavior with its components such as altruism, conscientiousness, and citizenship virtue study these factors and their influence rate. Many elements should be mentioned as having impact over organizational citizenship behavior such as attitudes, job satisfaction, political atmosphere of the organization, procedural justice, and etc. Public service is used to explain the difference between governmental and non-governmental employees. This could be defined as the motivational force encouraging individuals to provide citizens with dignified and meaningful community service. This study strives to identify dimensions of public service motivation and shed a light on their relation with organizational citizenship behaviors. this study is a survey regarding to its information gathering method, which is used to describe the current situation. The population under study is the municipal employees of Kermanshah. The Spearman’s rank correlation coefficient has been calculated for analyzing the information. Results revealed a positive and meaningful correlation between public service motivation components and organizational citizenship behavior elements. There is also a meaningful correlation among the public service motivation components.