شناسایی عوامل کلیدی موفقیت فرایند توسعه محصول جدید در شرکتهای فناور فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر (بیواتانول)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57705;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 417
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- راضیه پورعباسی شیراز
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- رشد جمعیت جهان و گسترش مصرف انرژی و متعاقب آن بروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی های هوا و اثرات گلخانه ای ناشی از استفاده¬ی ¬سوخت های فسیلی، موجب توجه بیشتر محققان و اندیشمندان حوزه انرژی به توسعه محصولات جدید در حوزه انرژی های تجدید پذیر شده است. در این میان، انرژی های زیستی نقش مهمی در افزایش دسترسی به انرژی پاک داشته و توسعه کارآفرینی فناورانه از طریق طراحی و توسعه محصول جدید یکی از اولویت های کشورهای مختلف در این حوزه به شمار می آید. یکی از مشکلات پیش روی اندیشمندان در این حوزه نبود شیوه های علمی تجاری سازی ایده های نوآور در تولید سوخت های زیستی بخصوص بیواتانول است که وجود یک روش سیستماتیکِ علمیِ تجار¬ی سازی با استفاده از فرآیند طراحی و توسعه محصول جدید به تحقق این امر کمک شایانی خواهد نمود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید در حوزه انرژی های تجدیدپذیر(بیواتانول)، انجام گرفته است. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظرگردآوری داده ها و اطلاعات از نوع آمیخته (کیفی،کمی) است. روش تحقیق در بخش کمی از نوع توصیفی-پیمایشی و در بخش کیفی از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه اساتید، خبرگان و مدیران صنعتی که با فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت بیواتانول آشنایی دارند، می باشد. جهت گردآوری اطلاعات در مرحله کیفی، از مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و در مرحله کمی، از پرسشنامه (محقق ساخته) که یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق می باشد، استفاده شده است. بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق، 30 مولفه در دو مسیر توسعه تکنیکی و مسیر توسعه پژوهش و امکان سنجی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید در حوزه انرژی های تجدید پذیر(بیواتانول) شناسایی شد و الگوی مفهومی فرآیند توسعه محصول جدید برای شرکت های فناور فعال در بخش زیست توده ویژه بیواتانول ارائه و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت آن ها شناسایی شد. واژگان کلیدی: فرآیند توسعه محصول جدید، عوامل کلیدی موفقیت، انرژی های تجدید پذیر، بیواتانول
- Abstract
- Growth of population, developing of energy consuming and followed of developing of Environmental problems and Air Pollution, Greenhouse effect caused by fossil fuels,the attention of researchers and scholars is in the field of renewable energy and developing new products in this area. The bio-energy has an important role in increasing access to clean energy and attention to technological entrepreneurship development through the design and development of new products is one of the priorities of different countries. One of the problems facing scientists is the lack of scientific methods for commercialization of innovative ideas in the production of biofuels ,particularly bioethanoul that a systematic method that uses scientific for commercialization of new product design and development process will help to accomplish this. This study aims to identify the key success factors in new product development in the areas of renewable energy (Bio- Ethanol), was conducted in 2012. From the goal approach, this study is a practical study and from the collection of data approach, it is a mixed-type (qualitative, quantitative) study. Research methodology of quantitative part is descriptive and qualitative part of the survey is exploratory. The population is all professors, experts and industry executives who are familiar with the process of new product development in the Bio- Ethanol industry.In order to collect data in the qualitative part, semi-structured interviews with experts was used and in quantitative part, questionnaire (designed by researcher) was used; which is one of common and direct ways for gaining data. Based on results, 30 components (elements) were identified in two ways of technical development and research development and feasibility as the key success factors in new product development process of renewable energy (Bio- Ethanol), Conceptual model of the new product development process for technological companies active in sectors of key factors influencing the success of biomass especially presented bioethanoul it was identified. Key words: New product development process, Critical success factor, Renewable energy, Bio- Ethanol