عنوان پایاننامه
عصمت از دیدگاه علامه مجلسی و نقد شبهات معاصران
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2167ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59750
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم هزارخوانی
- استاد راهنما
- عبدالهادی فقهی زاده
- چکیده
- یکی از علمای بزرگ اسلام که در خلال آثار خود درباره عصمت پیامبر(ص) و امامان(ع) به گستردگی سخن گفته علامه مجلسی است، تعریف عصمت از نظر علامه مجلسی عبارت است از اینکه آدمی با قوت عقل، وفور فطرت، قابلیت، کثرت عبادت، ریاضت، هدایت ربانی و توفیقات سبحانی به مرتبه ای می رسد که پیوسته مراقب جناب رب الارباب است، بلکه از مرادات و ارادات خود به کلی خالی می شود و به مقام «و ما تشاوون الا ان یشاء الله» می رسد. ایشان پس از بیان و توضیح درباره اختلافی که در مساله عصمت بین علماء فریقین واقع شده است، خود، راجع به قلمرو عصمت چنین بیان می کند که علمای امامیه اجماع و اتفاق دارند بر عصمت انبیاء و ائمه (ع) از گناهان صغیره و کبیره، عمداً یا از روی خطا یا فراموشی، قبل از نبوت و امامت و بعد از این مقام، بلکه از موقع ولادت تا هنگام در گذشت. در این مورد هیچ کدام از دانشمندان مخالف نبوده اند مگر صدوق و استادش ابن ولید. علامه مجلسی عصمت را از صفات پیامبران و امامان مذهب دانسته و با بیان براهین عقلی و نقلی به اثبات اصل عصمت می پردازد. از سوی دیگر عدم درک درست از پاره ای آیات و روایات – که فهم محتوای آن نیاز به دقت و تبحر علمی خاصی دارد – موجب شده تا برخی از متأخران تا معاصران در پذیرش این اصل دچار تردید شده و شبهاتی را القاء کنند. از جمله این شبهات، ناسازگاری عصمت ائمه اطهار (ع) با خاتمیت پیامبر اکرم(ص)، تناقض عصمت با استغفار پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) وجعلی بودن اندیشه عصمت از کلام شیعه است که مجلسی به عنوان محدثی عالم به فقه و نقد مستندات دینی، در راستای تنزیه عقیده عصمت از لوث این گونه شبهات و نیز تحکیم اصل عصمت خدمات چشمگیری به ساحت شیعه ارائه کرده است.
- Abstract
- One of the greatest scientists of Islam who has widely talked about infallibility of Prophet and Imams in his works is Alameh Majlesi. Definition of infallibility in the view of Alameh Majlesi is including a human being with power of wisdom, abundance of nature, potential, plenty of worship, austerity, communion guidance and divine success reach to a point that is continuously aware of God and thoroughly gets free of his wishes and wills and reaches to the position of “wants nothing but the God’s will”. After expressing and explaining about the difference in issue of infallibility between scientists, he says about the infallibility that the Imamiyeh scientists consensus on infallibility of prophets and Imams from small and deadly sins, not on purpose or by mistake or negligence, prior to prophecy or imamate and after this position, but from the birth till the death. In these cases none of the scientists disagrees, but Sadough and his master Ebne Valid. Alameh Majlesi finds infallibility among the attributes of Prophet and Imams and by bringing rational and traditional reasons proves the principle of infallibility. On the other hand, lack of proper understanding of some verses and narrations –which understanding its content requires a special scientific expertise- has made some recent and contemporary scientists hesitate in acceptance of this principle and imply some doubts. Among these doubts is contradiction of the infallibility of Imams by the seal of prophecy of Holy Prophet, inconsistency of infallibility by Holy Prophet’s asking for forgiveness and false state of the thought of infallibility from the Shiite words that Majlesi as a scholar dominant on jurisprudence and criticism of religious documentations has performed remarkable works for the Shiite along clarification of the idea of infallibility from the stain of these doubts and also stabilization of the principle of infallibility. Key words: infallibility, Imamate, Alameh Majlesi, criticism, doubt of