بررسی بین پرداخت شهریه و عملکرد آموزشی دانشجویان بررسی موردی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های فنی و روان شناسی و علوم تربیتی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56805
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- معصومه اعظمی
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطهبینشهریهو عملکرد آموزشی دانشجویانکارشناسی ارشد در دانشکدههای فنیو علوم تربیتیدانشگاه تهراناست. نوع تحقیق کمی، غیر آزمایشی و کاربردی طبقه بندی شد. جامعه آماری تحقیق 249 نفر از دانشجویان هستند که با استفاده از فرمول کوکران از بین کلیه دانشجویان دو دانشکده انتخاب شدند.به منظور گرد¬آوری دادههااز پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که قابلیت اعتماد آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ71/0 محاسبه گردید.نتایج بدست آمده از آزمون تیمستقلحاکیازآناستکه بینمعدل ترم گذشتهدانشجویانکارشناسی ارشد دانشکدهروانشناسیوعلومتربیتیودانشجویاندانشکدهفنیتفاوت معناداری وجود دارد وتخصیصزمانبهفعالیت-هایآموزشی،درمیاندانشجویانکارشناسیارشددانشکدهفنیبهطورمعناداریبیشترازدانشجویانکارشناسیارشددانشکدهروانشناسیوعلومتربیتیمیباشد. شواهد حاصل از ضریبهمبستگیدو رشتهای نقطهای نشاندادکهبین پرداخت شهریه و معدل کل واحدهای گذرانده شده دانشجویان همبستگی منفی وجود دارد وشواهدحاصل از ضریب همبستگی فی و کرامر حاکی از آن است که همبستگی معناداری بین پرداخت شهریه و مؤلفه تخصیص زمان به فعالیت¬های آموزشی و مؤلفه استفاده از امکانات و خدمات محل تحصیلوجود ندارد. همچنین شواهد حاصل از تحلیلواریانسچندمتغیره نشان داد که ایننتایجبرایهردودانشکدهصادقاست، نتایج بدست آمده بامطالعات نظری و تجربی گذشته مطابقت ندارد. کلید واژه: شهریه، عملکرد آموزشی دانشجویان
- Abstract
- Abstract The aim of this research was to investigate the relationship between tuitionfee and Education performance of master students in Engineering and Education Faculties at the University of Tehran. The sample size of the study was 249 subjects who were selected from students of two faculties using Cochran formula. The study was classified as a quantitative non-experimental and applied research. For data gathering, a researcher made questionnaire was utilized. The reliability of the questionnaire was calculated as0.71 based on Cronbach Alpha.The results of independent t-test indicated that, there was significant difference between the GPA in master students’ of Technical faculty with Psychology and Educational Sciences Faculty in last semester. It showed that, time allocation to educational activities among master students of technical faculty was significantly more than master students of Psychology and Educational sciences. Evidence from point biserial correlation coefficient showed that there was a negative correlation between students’ tuition fee and GPA of units which they passed. Results from phi and Cramer correlation coefficient showed that there was no significant correlation between tuition fee and the components of time allocation to educational activities and using the facilities and services of the faculties. Multivariate analysis of variance (MANOVA)also showed that,these results were true about both Faculties. The results indicate doesn't correspondence with last experimental and theoretical studies. Keywords: Tuition, Students’Academic Performance