عنوان پایاننامه
شهر سنتی-شهر مدرن
- رشته تحصیلی
- مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61111
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- شیما عزیزی
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- چکیده در رساله پیش رو، تلاش بر آن بوده است تا با مطالعه و شناخت مفاهیم سنت و تجدد و نمود آن در شهر و اجزا آن، بتوان بر هستی شناسی اشاره کرد که در آن، این مفاهیم، در قالب اصولی استوار، به طراحی معنا بخشند. در اولین مرحله به ذکر مبانی نظری پرداخته ایم. ابتدا تعریفی از سنت ارائه شده است و همچنین رابطه آن با دین و امر قدسی و جایگاه آن در هنر، معماری و طراحی شهری و سپس جایگاه این امر در عصر حاضر. سپس به تبیین مفاهیم مدرن، مدرنیته، مدرنیسم و مدرنیزاسیون پرداخته شده است و در پی آن شرحی تعارضات ما بین سنت و تجدد داده شده است. در مرحله بعد ابتدا به تعریفی از شهر در کلیت آن و سپس در ایران روآورده ایم. در بخش توصیف شهر در ایران، از سیر تحول آن در طول زمان سخن گفته شده و بعد به ساختار عناصر و جزئیات آن اشاره شده است. با توجه به اینکه در بخش طراحی، محله ای مسکونی و در بافت آن بازارچه را پیش رو داشتیم، توضیحی مختصر در مورد کالبد محلات و بازار نیز در پی آمده است. در مرحله سوم، از جهت روبرویی با بافتی تاریخی و قصد مداخله در آن، به مبانی نظری مرمت، تعاریف، آراء برخی از صاحب نظران و همچنین ذکر تجاربی از مداخلات مرمتی در ایران و جهان، جهت حصول به نتایجی جهت انتخاب مسیر مناسب مداخله و طراحی، اشاراتی را داشته ایم. سپس به شناخت بستر طرح پرداخته ایم. در ابتدا به سیر تحول تهران، سپس شناخت شناخت محدوده طرح یعنی عودلاجان و همچنین طرح های مرمت شهری تهیه شده برای آن و پس از آن به طور جزءتر، به بررسی گذر وزیر پرداخته شده است. در مرحله آخر نیز، با توجه به نکات بالا و بهره گیری از نتایج این مطالعه، در جهت استمرار معماری اصیل بافت، سرزندگی و حیات طبیعی ساکنین، با تمرکز بر گذر وزیر محله عودلاجان تهران، با ارائه نقشه راهبردی، طرحی جهت حفظ ارزش ها و تجدید سازمان فضائی بافت با تأکید بر ماهیت مسکونی در قالبی که زندگی در آن به طور روان ادامه پیدا کند، ارائه شده است. واژه های کلیدی: سنت ، تجدد، شهر، محله
- Abstract
- Abstract Inthe current thesis, an efforthas beenmadetostudyand understand theconceptsof tradition andmodernity and its impression in the cityand its components, in order to allude to anontology in which these concepts in terms of sound principles bringmeaning to the design. Inthe firststage,we have discussedthe theoreticalbasics. Thedefinition oftraditionis presentedas well asits relationship tothe religionand sacred matter and its positioninart,architecture and urban design, and thenin thepresent day. Thereafter concepts of modern, modernity, modernismandmodernizationhave been explained and a description ofthe conflictsbetweentradition and modernityis given afterwards. In thenext stepwe proceed to give thedefinition ofthecityin generalandthen in Iran. In thesectionof description of the Iranian city,itsevolutionover the timeand the structure ofits elements and detailsare pointed out. Given thatin thedesign section, we had a residentialneighborhood and market in thecontext,a brief description of the neighborhoods framework and market places is given as well. In thethird phase,on account of confrontation tohistorical contextandintention of interference in it,thetheory of restoration, definitions, opinionsofexpertsand mentioning experiences ofrestorationinterventionsin Iranand the world, have beenmentioned, in orderto achieve resultsin selectingthe properpath ofinterference anddesign. Then we have proceeded the study of the site in which we want to design. First,we have reviewed the evolution ofTehran, then the region of Oudlajan and also the urbanrestorationprojectspreparedfor itand then inlowerparts, study of Vazir alley. In thefinal stage, due to the mentioned pointsand utilizing theresults of this study, in thecontinuation ofthe originalarchitecturaltexture,vitalityandnatural lifeof the residents and focusing on Vazir alley of Tehran’s Oudlajanneighborhood, we have presented an strategicplan, a plan tokeepvalues andreorganization thespatialcontextwith an emphasis onthe residentialnature in theformat of a flowing life. Key words: tradition, modernity, city, neighborhood