عنوان پایان‌نامه

سیمای زنان در نگاره های هفت گنبد نظامی



    دانشجو در تاریخ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیمای زنان در نگاره های هفت گنبد نظامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62512
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اسفند ۱۳۹۱

    زن به عنوان بخش مهمی از جامعه انسانی در طول تاریخ با چالش های متعددی همراه بوده و این وضعیت کمابیش در تمام فرهنگ های مختلف با تفاوت های جزئی قابل ردیابی است. در بعضی از دوره ها زنان جایگاه بالا و در دوران دیگربا شرایط و وضعیت نامساعدی روبروبوده اند. در ایران نیز این فراز و فرود فرهنگی پیرامون حضور زن در جامعه همواره دیده شده است. از آنجا که هنر عرصه ای برای بازتاب خصلتهای فردی و اجتماعی هر دوران است بنابراین میتوان جایگاه و رویکرد اجتماعی هر دوران نسبت به زنان را در آثار هنری آن دوران ردیابی کرد. در این پایان نامه تلاش بر این بوده تا جایگاه زن در نگاره های داستان هفت گنبد نظامی مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس ابتدا به بررسی جایگاه زن در ادبیات و سپس نگارگری ایران پرداخته شده و در ادامه جایگاه زن در آثار نظامی و در نهایت نگاره های بر جای مانده از تاریخ نگارگری ایران با موضوع هفت گنبد مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان مشخص شده است همانگونه که زن در هفت پیکر نظامی دارای جایگاه و اعتبار بالایی است در نگاره های مربوط به این داستان نیز دارای اهمیت فراوان است و تاکید بر اهمیت زن در نگاره های مربوط به این داستان بدون تغییر چشمگیری تقریبا در تمام نمونه ها با ویژگی های ثابتی تکرار میشود. هر چند در مواردی نیز نگاره هایی وجود دارد که در آنها جایگاه زن دارای اهمیت کمتری است .
    Abstract
    Women as a prominent part of human society were faced with diverse challenges and this condition, with little difference, in all cultures can be traced.In some eras, women stood in sublime position and in other ones in the unfair condition and this up and down situation can easily be seen in Iran. Since the Art is anadequate context for reflecting both social and individual characteristics of human in each eraso situation and social approach to the women can be followed in Art works of each era. This Thesis tries to study the women position in miniatures of Nezami’s seven pavilions.Attainingthis, firstly the position of women in literature and Persian miniatures is paid.And following women’s position in Nezami’s works and finally extant Persian miniatures related to Nezami’s seven pavilions is studied. At the end, sublime position of women specifies in Nezami’s works and in the related miniatures, equally in all eras. Of course in some miniatures this importance is in the lower position in comparison with Bahram-e-Gur.