عنوان پایان‌نامه

رابطه بین فصاحت واژگانی، سلاست زمانی و مهارت زبانی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین فصاحت واژگانی، سلاست زمانی و مهارت زبانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1643/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58729
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

    واژگان های پیش ساخته گروهی از لغات به هم پیوسته اند که در ذهن زبان آموزان به عنوان یک کلمه واحد عمل می کنند. در سال های اخیر انگیزه مجددی برای بررسی آن ها در گفتار زبان آموزان و نحوه طبقه بندی شان شکل گرفته است (اوشیگیوسا، 2008: توول اِت اَل، 2001: وود، 2012). این مطالعات پیش بینی کرده¬اند زبان آموزانی که از واحد¬های فصاحت واژگانی، بیشتر استفاده می¬کنند، در آزمون¬های مهارت زبانی نمره بالاتری کسب می¬کنند. این مطالعه تلاش دارد در اثبات اینکه استفاده مداوم از این واحدهای فصاحت واژگانی سلاست زمانی گفتار را افزایش داده و در نتیجه مهارت زبانی زبان آموزان افزایش پیدا می کند. چهل معلم زبان انگلیسی که نمره آزمون تافل بالای 570 داشتند، در آزمون مهارت زبانی او ای پی تی (OEPT) شرکت کردند تا مشخص شود آیا مهارت زبانی آن ها در گفتار به اندازه_ای هست که بتوان آن ها را به عنوان معلم در کشور مبدا به کار گرفت یا نه. سپس صدای ضبط شده آن ها بوسیله دو نرم افزار پرت(PRRAT) و ترنسکرایبر (Transcriber) بررسی شد و متن صحبت آن¬ها برای تشخیص میزان واحد های فصاحت واژگانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر این بود که، زبان آموزانی که بیشتر از واحدهای فصاحت واژگانی استفاده می کنند سلاست زمانی بیشتری دارند و در نتیجه نمره مهارت زبانی بالاتری کسب می کنند.
    Abstract
    Lexical Fluency Units (LFUs) are strings of words that act like single items in language users’ mental lexicon. In recent years there has been a resurgence of interest in analyzing them in learners’ speech and classifying them into different types (Ushigusa, 2008; Towell et al., 2001; Wood, 2012). These studies also suggested that learners who use lexical fluency units more frequently score higher on tests of oral English proficiency in comparison with those who do not. In this light, the present study attempted to demonstrate that a constant incorporation of LFUs can increase learners Temporal Fluency (TF) which ultimately increase learners’ oral production and proficiency score. Forty English language teachers whose TOEFL scores were above 570 took an Oral English Proficiency Test (OEPT); in order to ensure that they have acquired competency in communication by which they can be employed as an instructor in the real context. Then, their recorded sounds were analyzed by PRRAT and Transcriber software and the transcripts of their responses were also analyzed for detection of lexical fluency units. The results showed that learners who incorporated more LFUs in their speech had higher TF ratio, as a result their proficiency score increased.