عنوان پایان‌نامه

پژوهشی پیرامون تاثیر رسانه های نوین بر نقاشی معاصر (۱۹۶۰ به بعد)



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی پیرامون تاثیر رسانه های نوین بر نقاشی معاصر (۱۹۶۰ به بعد)" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    مژگان حبیبی
    استاد راهنما
    اصغر کفشچیان مقدم
    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58653
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اسفند ۱۳۹۱

    مطالعه و بررسی حاضر پیرامون شناخت و معرفی رسانه‌های نوین هنری، در سده اخیر صورت گرفته است. به نظر می‌رسد، رسانه‌های نوین هنری چنان نقاشی را تحت تاثیر قرار داده‌اند که آن را از تعریف سنتی خودش متمایز کرده‌اند. اما سوال بنیادین پژوهش حاضر نیز مبتنی بر همین معناست که کدام رسانه‌ها توانسته‌اند، بر نقاشی تاثیر بگذارند و این تاثیرپذیری در چه بخش‌هایی صورت گرفته و چه امکانات و ظرفیت‌های تازه‌ای برای نقاشی فراهم آورده است؟ با بررسی‌هایی که روی روند شکل‌گیری و تکامل رسانه‌های نوین در بطن نقاشی در سده اخیر انجام شده¬است می‌توان چنین عنوان کرد؛ رسانه‌هایی بر نقاشی اثر گذار بوده‌اند که توانسته‌اند با نقاشی تعامل برقرار کنند و با استفاده از ماهیت انعطاف¬پذیر نقاشی به بطن این هنر وارد شوند. هنر مفهومی نیز به عنوان نقطه‌ی عطفی در حوزه هنرهای تجسمی این قرن، زمینه‌ی حضور و نفوذ هرچه بیشتر رسانه‌های نوین در نقاشی را فراهم ساخت. به¬گونه‌ایی که بنظر می‌رسد، مرز میان هنر‌ها از میان برداشته شده و صورت هنر‌ها در هم ادغام شده¬اند و ماهیتی چندرسانه‌ای پیدا کرده¬اند. در این معنا هنرمندان با عدم محدودیت در انتخاب روش‌های متنوع و استفاده از ابزارها و متریال‌های جدید در هنر مواجه شدند و این امر باعث شد که نقاشی نیز موجودیتی چند رسانه‌ای و گاه حتی فرارسانه‌ای پیدا کند. این امر بعد از رشد تکنولوژی و حضور موثر و پررنگ رسانه‌های فنی و الکترونیکی، شکل جدی‌تری به خود گرفت. پژوهش فوق نشان می‌دهد، علیرغم تنوعات ساختاری، تکنولوژیکی و تعاملی در هنر نقاشی صد ساله ی اخیر، اهمیت و ارزش و ماهیت نظری نقاشی در تمام سال‌های سده بیستم و دهه ی اخیر قرن بیست و یکم حفظ شده است، گرچه رسانه‌های نوین روزبه روز صورت و سیرت نقاشی را در شکل های نوین توسعه داده اند و به معنای دیگر آن را به نقاشی گسترش یافته‌ای تبدیل کرده اند که می‌تواند هنرهای دیگری را در خود جای دهد.
    Abstract
    The present study is meant to introduce and examine the new media over the past century. Seemingly, the influence of new media on painting has travelled so far as to alienate it from its traditional definition. The fundamental issue of this study seeks to mark those media which have affected painting, and that what new possibilities and capacities such media have provided for painting. Studies carried out on the course of emergence and development of new media in the heart of painting express that only those media which have established an interaction with painting could have influenced it and have passed into it enjoying its flexible nature. As a turning point in the visual arts of the time, conceptual art as well paved the way for further presence and influence of the new media on painting. This went insomuch as it feels as if the boundaries between arts have vanished, and the semblances of various art forms have been merged into a multi-medial character. In this, artists’ freedom in the choice of various methods, tools, materials and techniques gave painting a hint of multi-medial or even hyper-medial feature. This came to move even further following the advancements in technology and in the work of technical and electronic media. This study also underlines the fact that despite all the structural, technological and interactional varieties befallen in the art of painting within the span of the past hundred years, importance, value and theoretical identity of painting have been well preserved in the 20th and 21st centuries. Also, though the new media have altered the form and concept of painting and have developed it, they have made it into an art form well capable of working as an umbrella form for other arts.