عنوان پایان‌نامه

طراحی و ساخت گرانروی سنج خودکار روغن موتور



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و ساخت گرانروی سنج خودکار روغن موتور" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5661;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60337
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    پگاه پولاد
    استاد راهنما
    علی جعفری

    از مهم ترین و اصلی ترین روشهای پایش وضعیت روغن اندازه گیری گرانروی روغن های کارکرده می باشد. در عمل ،گرانروی میزان تمایل روغن به باقی ماندن است، هنگامیکه فشار وارده توسط اجزای مکانیکی قصد جابجایی آنرا داشته باشد.گرانروی تضمین می کندکه در هر یک از انواع روانکاری، متناسب با باروارد شده به سطوح و انتقال این بار به لایه روغن ، همواره یک لایه کافی از روغن بین سطوح در حال سایش باقی بماند.روغن در حال گردش در سامانه روانکاری یک موتوردیزل حاوی مقادیری عناصر فرسایشی،آلودگی های داخلی و ذرات خارجی بوده که آلودگی های ذکر شده گرانروی و سایر خصوصیات روغن را تحت تاثیر قرار می دهند. با آگاهی از آلودگی‌ها می توان به سرچشمه ایجاد آنها پی بردکه در هر مورد باید علت وعامل آن ریشه یابی گردد و قبل از اینکه عامل مذکور منجر به خرابی دستگاه گردد، برطرف گردد.هدف از تحقیق حاضر، طراحی و ساخت یک گرانروی سنج لوله مویین خودکار آزمایشگاهیمی باشد. گرانروی سنج های آزمایشگاهی در مقابل گرانروی سنج های درجا(حسگر گرانروی)، قرار دارند.اساس کار یک گرانروی سنج ساده لوله مویین ثبت زمان سقوط سیال از بین دو شاخص معین می باشد. چهار قسمت عمده تشکیل دهنده گرانروی سنج خودکار لوله مویین در این تحقیق، عبارتند از حمام روغن، پمپ مکنده، حسگرهای فتو الکتریک و مدار کنترل. حمام روغن از قسمت های مخزن شیشه ای، گرم کن، حسگر دما، همزن، سیال واسط (پارافین)، لوله U شکل مویین تشکیل شده است.پس از ساخت قسمتهای ذکر شده و راه اندازی دستگاه، گرانروی چند نمونه روغن در آن اندازه گیری شده و اعداد به دست آمده با گرانروی نمونه های روغن مقایسه گردید.همچنین طبق آزمون t جفتی اثبات شد که اختلاف معنی داری بین میانگین اعداد به دست آمده در دستگاه ساخته شده با میانگین گرانروی واقعی روغن های نمونه وجود نداشت.
    Abstract
    One of the most imperative tools in oil condition monitoring is to measure used engine oil viscosity. Practically, due to viscosity, oil is tending to remain when mechanical pressures force it to expel. Viscosity ensures that there is always at least a thin but effective film of oil proportional to the loads. Circulating oil in a diesel engine contains some wear particles, contamination and external debris that can affect viscosity and other mechanical and physical characteristics of oil. If we are aware of these particles and contamination in the oil, one would be able to detect its source. Afterwards some action should be taken to eliminate the source in order to prevent subsequent failures. In the present studying, the objective of designing and manufacturing of an off-line automated engine oil viscometer (capillary tube type) has been followed. Off-line viscometers work vs. on-line viscometers. The basic theory of the capillary tube viscometer is to measure the time that an oil sample needs to pass between two certain indexes. The main components of viscometer in this study are: constant temperature bath, suction pump, photoelectric sensors and control circuit. The constant temperature bath also consists of a glass reservoir, heater unit, temperaturesensor, mixer, mediumfluid (paraffin) and capillary tube. Finally some oil samples should be tested in the viscometer and the data should be extracted in order to compare them to the real viscosities values. Afterwards Paired Samples T Test is done to demonstrate that there is no significant difference between the mean of those data that have been extracted and the mean of real viscosities.