عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین عقاید معلمان زبان انگلیسی ایرانی درباره تدریس واژگان زبان انگلیسی و عملکرد آنها
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1617/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56973
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا اجلی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- در طول دو دهه ی اخیر، نظریه های متعددی درباره ی پیشرفت حرفه ای معلمان مطرح شده است. بر اساس این نظریه ها، فرضیه های جدیدی درباره ی نقش معلم در کلاس درس به وجود آمده است به طوری که معلمان، دیگر صرفا" به عنوان فرد تصمیم گیرنده در کلاس شناخته نمی شوند بلکه آن ها کسانی هستند که درباره ی تصمیمات و اعمال خود در کلاس اندیشه می کنند. بر اساس آن چه که مطالعات اخیر نشان می دهد، عقاید معلمان زبان و درک آن ها از فرایند تدریس، نقش مهمی در نحوه ی عملکرد و رفتار آن ها در کلاس دارد (بورگ، 2009). تحقیق درباره ی رابطه ی بین عقاید بیان شده توسط معلمان و عملکرد واقعی آن ها در کلاس درس، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در این مطالعات بوده است (به عنوان مثال بورگ و البوسعیدی، 2011؛ جانسون، 1992؛ کازبورسکا، 2011؛ فیپز و بورگ، 2009). پژوهشگران تلاش کرده اند تا بفهمند آیا رابطه ای بین این عقاید و عملکرد معلمان وجود دارد یا خیر و این که آیا شواهدی مبنی بر این که این دو همواره باهم مطابقت ندارند، وجود دارد یا خیر (به عنوان مثال کاراواس-دوکاس، ذکر شده در بورگ، 2009). هدف مطالعه ی حاضر بررسی رابطه ی بین عقاید معلمان و عملکرد آن ها درباره ی تدریس واژگان زبان انگلیسی می باشد. شرکت کنندگان در این پژوهش (77 نفر)، معلمان زبان انگلیسی آموزشگاه های زبان شهرهای زنجان و تهران هستند. دو پرسشنامه بین این معلمان توزیع شد که یکی عقاید و دیگری عملکرد آن ها را می سنجد. بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص شد بیشتر معلمان معتقدند، واژگان جدید تنها زمانی فرا گرفته می شوند که مورد استفاده قرار بگیرند. آن ها اعتقاد دارند با حفظ کردن واژگان، نمی توان آن ها را به خوبی فرا گرفت. در حالی که بسیاری از معلمان تکنیک حفظ کردن واژگان را به عنوان یک روش خوب برای یادگیری لغت قبول ندارند، آن ها در عمل بیشتر این تکنیک را مد نظر قرار می دهند. معلمان با توجه به سابقه ی تدریس شان، به سه گروه معلمان کم تجربه، معلمان با تجربه و معلمان بسیار با تجربه تقسیم شدند. با توجه به نتایج به دست آمده، هیچ تفاوتی بین این سه گروه در عقایدشان درباره ی تدریس واژگان وجود نداشت.
- Abstract
- Over the past two decades, a number of theories have arisen regarding teachers’ professional development. These theories make new assumptions about the role of teachers in the classroom. Teachers are not seen as merely decision-makers but as active reflectors on their actions. According to what recent studies show, language teachers’ beliefs and understanding of teaching play important roles in their real practice in the classroom (Borg, 2009). One major area of research in this field has focused on the relationship between teachers’ stated beliefs and their actual practice in the classroom (e.g., Borg & Al-Busaidi, 2011; Johnson, 1992; Kuzborska, 2011; Phipps & Borg, 2009). The researchers have aimed to find whether there is a correspondence between beliefs and practices or not and whether there is any evidence that the two do not always coincide (e.g. Karavas-Doukas, cited in Phipps & Borg, 2009). The present study is aimed to find a relationship between what teachers believe and what they do regarding vocabulary instruction. The participants (N=77) of this study are English teachers who are teaching at the language institutes in the cities of Zanjan and Tehran. Two questionnaires investigating teachers’ beliefs and practices regarding vocabulary instruction were distributed among teachers. The results indicated that most teachers believe that words studied are learned after we use them. They do not think of memorizing word lists as a good way for learning vocabulary successfully. While most teachers did not accept memorizing as a technique for successful learning, they made use of this technique during practicum. Teachers were divided into three groups based on their stated years of experience (novice, experienced, and highly experienced teachers). The results of the study showed no significant difference between different groups of teachers in their beliefs about vocabulary instruction.