عنوان پایان‌نامه

رابطه بین اضطراب نگارش در زبان دوم و شرایط برنامه ریزی و صحت دستوری، پیچیدگی واژگانی و سلاست در نگارش فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در دوره کارشناسی




    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1626/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57955
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    عباسعلی رضایی

    مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین اضطراب نگارش درزبان دوم و شرایط برنامه ریزی و صحت دستوری، پیچیدگی واژگانی، و سلاست در نگارش استدلالی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در دوره کارشناسی صورت گرفت. 97 دانشجوی دوره کارشناسی در رشته های ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی از سه شعبه دانشگاه آزاد اسلامی ایران در این پژوهش مشارکت کردند. طرح تحقیقی مورد استفاده یک طرح3* 2 با دو سطح شرایط برنامه ریزی و سه سطح اضطراب نگارش در زبان دوم بود. مشارکت کنندگان، بر اساس نمره کسب شده از پرسشنامه اضطراب نگارش آنها هنگام نگارش به زبان انگلیسی به سه گروه نگارندگان با سطح اضطراب نگارشی کم، میانه، وزیاد در زبان انگلیسی دسته بندی شدند. به علاوه، آنها به طور تصادفی به یکی از دو گروه با شرایط برنامه ریزی پیش از تکلیف یا بدون شرایط برنامه ریزی تقسیم شدند. در حالیکه مشارکت کنندگان در گروه با شرایط برنامه ریزی پیش از تکلیف علاوه بر 14 دقیقه وقت برای نگارش تکلیف اصلی ده دقیفه وقت برای برنامه ریزی پیش ازتکلیف اصلی در اختیار داشتند، مشارکت کنندگان در گروه بدون برنامه ریزی از هر گونه برنامه ریزی قبلی محروم بودند. تا آنجا که به اضطراب نگارش به زبان انگلیسی مربوط می شد، هیچ رابطه معناداری بین اضطراب نگارش در زبان دوم و صحت دستوری، پیچیدگی واژگانی، و سلاست یافت نشد. از سوی دیگر، نتایج حاکی از رابطه مثبت بین برنامه ریزی پیش از تکلیف و پیچیدگی واژگانی و سلاست نگارش بود؛ اگرچه رابطه این برنامه ریزی با صحت دستوری کمتر مطمئن بود. یافته های این مطالعه دلالت های های مهم نظری در رابطه با ظرفیت پردازشی اطلاعات زبان آموزان دارند. این یافته ها همچنین دلالت های آموزشی برای مدرسان نگارش به زبان دوم دارد و راهگشای آنها در کاهش اضطراب نگارش در دانشجویان خود و دستیابی آنها به عملکرد نگارشی مطلوبتر است
    Abstract
    The present study aimed at investigating the relationship between second language writing anxiety and planning conditions and grammatical accuracy, lexical complexity, and fluency of Iranian EFL undergraduates’ argumentative writing task performance. The participants were 97 EFL undergraduates majoring in English Literature and Translation at three branches of Islamic Azad University. A 2*3 research design with two levels of planning conditions and three levels of L2 writing anxiety was applied. Founded on the scores the participants received on Second Language Writing Anxiety questionnaire, they were classified into low-, mid-, and high-anxious L2 writers. Moreover, they were assigned to either a pre-task planning condition or a no-planning condition. While the participants in the pre-task planning condition had 10 minutes time at their disposal to plan their performance prior to the main task in addition to 14 minutes to write on the main task, they were deprived of any pre-task planning in the no-planning condition. As far as L2 writing anxiety was concerned, no significant relationship was found between L2 writing anxiety and measures of grammatical accuracy, lexical complexity, and fluency. On the other hand, the results demonstrated that pre-task planning correlated positively with lexical complexity as well as fluency of written outputs but its correlation with grammatical accuracy was less certain. The findings of this study have important theoretical implications as far as the information processing capacity of language learners is concerned. Besides, they have pedagogical implications for second language writing instructors insofar as they shed lights on how they can alleviate writing anxiety of their students and achieve a more desirable performance on their written products.