بررسی رابطه عملکرد حافظه فعال دیداری - فضایی با انواع مشکلات ریاضی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57261
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مبینا غفوری
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد حافظه فعال دیداری– فضایی با مشکلات ریاضی دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران انجام شد.30 دانش آموز مقطع سوم ابتدایی و30 دانش آموز مقطع چهارم ابتدایی با مشکلاتی در ریاضی و 60 دانش آموز عادی بدون مشکل در ریاضی (به تفکیک 30 نفر پایه سوم و 30 نفر پایه چهارم) با روش گزینش هدفمند انتخاب شدند. داده¬ ها با استفاده از آزمون ریاضی ایران کی مت (کنولی ، 1988؛ ترجمه¬ی محمد اسماعیل، 1381) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (پیکرینگ و گدرکول ، 2001؛ ترجمه¬ی ارجمند نیا، 1386) جمع آوری شده و با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که که همبستگی نمرات حافظه فعال دیداری– فضایی با نمره کل آزمون ریاضی کی مت (40/0=r، 01/0>P) و بخصوص حیطه¬ی عملیات (42/0=r، 01/0>P) مثبت و معنادار می باشد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که حافظه فعال دیداری-فضایی، 16/0 از واریانس و پراکندگی توانایی ریاضی کل را پیش بینی و تبیین می¬کند. دانش آموزان با مشکلات ریاضی دارای نارسایی ¬هایی در حافظه فعال دیداری – فضایی هستند که باید با ابزارهای معتبر تشخیص داده شوند تا مداخلات مناسب آموزشی برای بهبود آن طراحی و اجرا شود. کلید واژه ها: حافظه فعال دیداری – فضایی، مشکلات ریاضی، آزمون ایران کی مت، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان.
- Abstract
- Abstract The aim of this study is investigation of relationship between visual-spatial working memory and mathematical problems in third and fourth grade students in Tehran.30 third grade students and 30 fourth-grade students with math problems and 60 children without problems in mathematics (30 third grade and 30 fourth grade) were selected using purposive selection. Data were collected using the Iran Keymath Test(Connolly, 1988) and the Working Memory Test Battery for Children( Pickering & Gathercole, 2001), and were analysed with statistical t-test, Pearson correlation and regression analysis.Results showed that visual-spatial working memory scores correlation with Key Math Test score (r = 40/0, P< 01/0) and particulary with operation area (r =42/0, P< 01/0) was positive and significant. regression results also showed that the visual – spatial working memory predicted and explained 0/16 of the variance and the distribution of mathematical ability. Also, Results showed that the performance of visual-spatial working memory have significant difference in the normal group and the group of students with mathematical problems in the level of (24/12- = t, 01/0> P). Also, the differences in visual-spatial working memory were significantly different between the base of the third and fourth grade) 85/3 = t, 01/0> P) that was showed forth base mean was higher than of third base. Keywords: visual- spatial working memory, math problems, Key Math Test, Working Memory Test Battery for Children.