اثر بخشی برنامه تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعاغل دیداری - فضایی دانش آموزان با مشکلات خواندن
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 571
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- صلاح الدین لطفی
- استاد راهنما
- محسن شکوهی یکتا
- چکیده
- مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دیداری فضایی دانش آموزان با مشکلات خواندن می باشد. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است و در آن از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و از نوع دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. نمونه ی پژوهش شامل 25 نفر از دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات خواندن بودند که به صورت داوطلبانه از سه مرکز اختلال یادگیری در سطح شهر تهران ، با روش در دسترس انتخاب شدند. این کودکان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی( با 15 نفر) و گروه کنترل (با10 نفر) قرار گرفتند و گروه آزمایشی به مدت 30 جلسه در برنامه ی مداخله شرکت کرد، در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. مجموعه آزمون های حافظه فعال کودکان (WMTB-C)، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) بر روی هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. داده های آزمون های این پژوهش از طریق روش تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری و بررسی اندازه اثر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری در مورد نمره کلی آزمون حافظه فعال دیداری فضایی، پس از حذف اثر پیش آزمون، بیانگر تفاوت نمرات گروه ها در پس آزمون می باشد. همچنین تفاوت گروه ها در سه خرده آزمون یادآوری مستقیم مکعب ها، یادآوری معکوس مکعب ها و حافظه مازها از طریق آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری پس از حذف اثر پیش آزمون صورت گرفت. نتایج حاکی از این بود تفاوت گروه ها در خرده آزمون یادآوری مستقیم مکعب ها، یادآوری معکوس مکعب ها معنادار است (P<0/01) و در حافظه مازها این تفاوت معنادار نیست (P>0/01). همچنین نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری در رابطه با تفاوت گروه ها در آزمون خواندن و نارساخوانی نشان داد که تفاوت معناداری در هیچ یک از خرده آزمون ها وجود ندارد (P>0/05)، اما نتایج بررسی اندازه اثر آنها بیانگر تاثیرات مداخله در 6 مورد از خرده آزمون های آزمون خواندن ونارساخوانی می باشد. نتیجه گیری: بر اساس این پژوهش، برنامه تمرین رایانه ای شناختی، موجب بهبودی معنادار عملکرد حافظه فعال دیداری فضایی دانش آموزان با مشکلات خواندن می گردد و همچنین این برنامه بر 6 ویژگی از ویژگی های عملکرد خواندن میتواند اثرگذار باشد. کلمات کلیدی: برنامه ی تمرین رایانه ای شناختی ، حافظه فعال دیداری فضایی، مشکلات خواندن
- Abstract
- Background and aim: Auditory and visual processing along with phonological and visual spatial working memory are the problems that dyslexics struggle with it. So, the aim of this project was to investigate the effectiveness of computerized cognitive training on the working memory performance of students with reading problems. Methods: The study conducted under the quasi-experimental method with pre-post test along with the control group. A total of 25 children aged 7 to 12 with reading problems in grades 1–5 assigned to the experimental (15) and control (10) groups and that the experimental group received 30 sessions of intervention. Nama scale and WMTB-C were conducted to assess reading and working memory performance of the subjects. Mancova, Ancova and effect sizes were utilized to analyze the data. Results: There were significant differences between pre-post tests of the experimental and control groups on the forward block recall and the backward block recall subtests of WMTB-C and not the mazes memory. Regarding the subscales of NAMA Scale, we found no significant differences in the reading performance, but the results of the analysis of effect sizes showed that there were positive effects at least on the 6 subscales. Conclusion: The computerized cognitive training can improve visual spatial working memory of students with reading problems and probably may affect the reading performance.