عنوان پایاننامه
طرح تدوین برنامه ارتقا کیفیت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60103
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فریبا شریفی
- چکیده
- چکیده کیفیت دانشگاهی و ارتقاء آن یکی از مهمترین دغدغههای نظام آموزش عالی است. از این رو ارتقا کیفیت دانشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است و بهمین جهت باید به برنامهریزی برای ارتقا کیفیت پرداخت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرآیند تدوین برنامه ارتقا کیفیت دانشکده روانشناسی و علومتربیتی انجام شده است. به منظور انجام این پژوهش ضمن گردآوری و تحلیل اطلاعات پژوهشهای بینالمللی و تجربههای جهانی، نظر اعضای هیات علمی نسبت به این امر بررسی شده است و نهایتا فرآیند تدوین و اجرای برنامه ارتقا کیفیت براساس اسناد بررسی شده و نیز نظر اعضای هیات علمی پیشنهاد شده است. جامعه پژوهش اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی در سال تحصیلی 90-91 بوده است. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه با اعضای گروه نمونه از اعضای هیات علمی، بوده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 بوده است، پرسشنامه از دو بخش تشکیل شده است، دادههای حاصل از بخش اول وضعیت یادگیری و محیط یادگیری و میزان موثر بودن راهکارهای مرسوم در تجربههای موفق را از نظر جامعه پژوهش مشخص میکند. در بخش دوم، هدفهای رایج در برنامههای ارتقا کیفیت براساس تجربههای جهانی معرفی شدهاند تا اولویت آنها در جامعه مورد مطالعه مشخص شود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که از نظر اعضای هیاتعلمی، عملکرد یادگیری دانشجویان و محیط یادگیری دانشکده وضعیت مطلوبی ندارد که برنامهریزی و اجرای برنامه ارتقاکیفیت را ضروری میسازد. نتایج به دست آمده از بخش سوم نیز نشان میدهد که اعضای هیات علمی دانشکده به ترتیب پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، آموزش کاربردی و تقویت برنامه درسی را جزو موضوعاتی میدانند که در بهبود وضعیت عملکرد یادگیری و محیط یادگیری دانشکده موثر بوده و این مولفه میتوانند موضوع برنامه ارتقا کیفیت دانشکده باشند. در بخش چهارم نتایج مربوط به سازکار و مراحل تدوین و اجرای برنامه ارتقا کیفیت براساس نمونههای جهانی بررسی شده در قالب نمودار و جدول آورده شده است.در بخش پنجم نیز فرآیند پیشنهادی این پژوهش که محصول بررسی نمونههای برتر بینالمللی و مصاحبه با گروه نمونه اعضای هیات علمی است، ارائه شده است. واژگان کلیدی: کیفیت آموزش عالی، برنامه ارتقا کیفیت، ارتقا کیفیت عملکرد یادگیری و ارتقا کیفیت محیط یادگیری
- Abstract
- Abstract Quality of higher education has always been a common concern, although this concern was addressed by performing different actions such as Internal and External Evaluation, but these evaluations, yet haven’t had desirable result s and outcomes, just because of absence of an appropriate structure to guide and encourage universities to act for eliminate the revealed deficiencies and problems. This study aims to propose a Quality Enhancement Plan, for the Psychology and Educational Science Faculty of Tehran University. The main purpose of QEP is to improve students’ learning and learning environment of universities. To identify current situation, a research made questionnaire (with reliability of 0.87 by Cronbach Alpha) were distributed among faculty member. The questionnaire assesses the quality of learning and learning environment, and also asks the faculty members’ idea about the applicable strategies, identified from studied QEPs. In this questionnaire the faculty members were asked to list three most prominent subjects, they found them more efficient in improving student’s learning and learning environment of the faculty. In addition to find the appropriate structure and activities for the faculty, some faculty members were interviewed and results were shown in answer to 4th and 5th question of this study. The results show that, in general faculty member are not satisfy with student’s learning and learning environment of the faculty. In most of the case, the faculty member found the strategies deployed in studied QEPs useful to improve the situation. Among the 10 subject listed to determine the best subject for developing a QEP for this faculty, according to faculty members listed priorities, Fostering Critical Thinking, Applied Learning and Education, and Enforcement of Curriculum are the first three subjects that should be the focus of this Faculty’s QEP plan. Findings from interview show that it’s necessary to define a structure and activities different from model plans, regarding the faculty’s situations. Key Words: Quality in higher education, Quality Enhancement Plan, Improving quality of learning and learning environment