تجلی دین در مجسمه سازی معاصر ایران
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59622
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدرضا اسمعیل یزدی
- استاد راهنما
- حسن بلخاری قهی
- چکیده
- چکیده دین و هنر به عنوان دو معرفت عمیق همواره تا پیش از ورود مدرنیته به ایران در تعامل و کارکرد متنوعی با یکدیگر قرار داشتند که نتیجه آن هنر غنی اسلامی بود که در انطباق کامل با آرمان¬ها و نیازهای جامعه مسلمان ایران قرار داشت. با ورود ناگزیر مدرنیته به ایران و عدم شکل¬گیری فهم درستی از تعاریف آن، مفاهیم و روش¬های بومی و رشد یافته این هنر دستخوش دگرگونی قرارگرفت. از این¬رو به افتراق تدریجی دین و هنر انجامیده و به تدریج فرم و محتوای هنر به سمتی حرکت نمود که به کلی خود را در وضعیتی جدا از پیشینه غنی و رشد یافته خود قرار داد و هنر مسیری را آغاز کرد که نهایتاً به تقلید و گرته¬برداری از هنر غرب منتهی می¬شد. بخشی از این پژوهش با هدف رفع این چالش، سعی در بیان بنیان¬های مشترک دین، هنر و مدرنیته پرداخته و زمینه¬های امروزین تعامل این سه مقوله را مورد بررسی قرار می¬دهد و در دو فصل نهایی به بیان، دسته¬بندی و معرفی مصداقهای ملموس آن در مجسمه سازی پس از دوران انقلاب اسلامی می-پردازد. در انتها در فصل چهارم این پژوهش به تبیین رهیافت¬های چهار هنرمند معاصر در زمینه تجلی مفاهیم اسلامی در آثارشان خواهیم پرداخت.
- Abstract
- Abstract Before the arrival of Modernism in Iran, art and religion always interacted with each other, which its result was the rich Islamic art, which was in absolute adaptation with the creeds and needs of Islamic community of Iran. The inevitable arrival of Modernism in Iran, and lack of a comprehensive understanding of its definitions caused alteration in concepts and its local developed methods. Therefore, it led to a gradual separation of religion and art and the form and content of art gradually moved in contrary with its former rich history. Art commenced a way that was eventuated in imitation from the western art. In part of this research, we elucidated the common basis of religion, art, and modernism in order to remove this challenge and analyze the possible grounds of interaction among the three fields. In the two eventual chapters, we have considered the categorization, and introduction of the concrete instances in sculpture after the Islamic Revolution. In the last chapter, chapter four, we shall consider manifestation of Islamic art in the works of four contemporary artists regarding their methods and findings.