بررسی نقاشی نارنجستان قوام شیراز
- دانشجو
- نجمه شفاهی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57188
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
- چکیده
- در پژوهش و تحقیق هایی که در باب هنر نقاشی ایرانی به چشم می خورد، بررسی و تحلیل آثار نقاشی که در ابنیه سنتی و تاریخی وجود دارد، کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. موضوعیت تصویرنگاری در خانه های اجدادی حاکی از تعامل نقاشی و معماری است آنچنان که از دیرباز این دو هنر رابطه یی تنگاتنگ با هم داشته و مورد توجه ایرانیان بوده است. سخن از هنر و معماری عصر قاجار نگاه را علاوه بر کاخ ها و ابنیه دولتی، به سوی خانه های اشراف و بزرگان و ... نیز سوق می دهد. در عصر قاجار دیوارنگاری خانه ها علاوه بر زیبایی به منظور نشان دادن فضایی پرتلألو و با شکوه مورد استفاده قرار می گرفتند. در این مطالعه موردی معماری قاجار با تزئین نقاشی و دیوارنگاری، بنای نارنجستان قوام و عمارت زینت المُلک به عنوان موضوع پژوهش انتخاب شد. نارنجستان قوام در سال 1268 ه.ش توسط خاندان قوام که فضایی رسمی یا مهمان خانه است و خانه زینت المُلک در سال 1283 ه.ش ساخته شد که از جنبه خصوصی¬تر نسبت به نارنجستان برخوردار است. به واقع معماری عمارات الگوبرداری از معماری عصر قاجار می باشد. عصری که وجود خود را وامدار تلاش های آقا محمد خان می داند و هنری که از حمایت شاه و دربار برخوردار است. علاوه بر این، جریان های مختلف فرهنگی و سیاسی که از دوره صفویه به بعد در ایران شکل گرفت و تأثیرات هنرهای غربی در دوره قاجار به شکل گیری نگرشی جدید در هنر نقاشی انجامید. لیکن با این اوصاف، هنر قاجار همچنان به دنبال بن مای? هنرهای پیشین خود صفویه و زندیه- بود. ادغام نقاشی سنتی با شیوه فرنگی، به خلق فضایی جدید که امروزه بر دیوارها و سقف های نارنجستان و خانه زینت المُلک شاهدیم، انجامید. اغلب آثار مشتمل بر چهره نگاری زنان به شیوه فرنگی و نقوش گل و مرغ با اسلوب سنتی است که با تکنیک رنگ روغن و یا آبرنگ نقاشی شده اند. به طور کل، نقاشی ها اوج التقاط گرایی است، بروز مضامین مختلف و تلفیق عناصر مصداق بارز واژ? التقاط گرایی است. سخن از نقاش نقش ها، اذهان را به سوی سید یوسف نقاش، کسی که بر اثر حادثه نابینا شد کشاند. با این حال او کسی است که نقاشی خانه¬ها با موضوع گل و مرغ و چهره¬نگاری سنتی و فرنگی در سابقه هنری اش مضبوط است. کلید واژه: خاندان قوام، نارنجستان قوام، خانه زینت المُلک، عصر قاجار، نقاشی و دیوارنگاری قاجار.
- Abstract
- Research on Iranian art, relevance to the imaging ancestral house that was known to be less intimate and interactive art and architecture will tell. So long a close relationship between art and architecture have together been considered by Iranians. Speaking of art and architecture, in addition to looking Qajar palaces and public buildings, towards the blue house. The Qajar home wall space to show the beauty and splendor prtlalv were used. Qajar architecture decorated with wall paintings and the example of building Narenjestan Qavam and Zinat almolk house was decorated. Narenjestan Qavam was built in 1268 h.sh by the family of the consistency of the application of outer space and have official and zinat almolk house was made in 1283 h.sh that the private aspect Narenjestan is more than the verdict is interior. The architecture of the building is modeled Qajar current contracts. Age that owe their existence to the efforts of Agha Mohammad Khan knows his art comes from the support of the king and his court. In addition, cultural and political currents of the Safavihe in Iran formed after the impact and Western Art in Qajar art led to the formation of the new approach. Qajar art anymore but it is still looking for his former art motif – Safavih and Zandieh - was. Integration of traditional painting with European-style , creating a new space that now Narenjestan the walls and ceilings of the Zinat almolk house and see, Dorothy. Most of the work consists of portraits of women, European-style flower and bird motifs with classical style oil painting or watercolor techniques that have been painted. Overall, the integration paintings hybridization peak incidence of various themes and incorporated elements of hybridization term nationalism is a clear example. Speaking of the role of the artist, the artist draws attention to the Syed Yousuf. The accident was blind. But still painting flowers and bird houses principles Shirazi continued painting portraits and traditional European architecture with other decorations such as brickwork, plaster, inlaid mirror work and be consistent. Key words: Qavam era, Narenjestan Qavam, Zinat almolk house, Qajar age, Qajar painting and wall painting.