عنوان پایاننامه
تعامل اکسپرسیو وتزئینی در آثار گوستاو کلیمت
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58183
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- سها کبیری رهنی
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- چکیده
- گوستاو کلیمت، از هنرمندان پیشروی وین بود که بسیاری او را نقاش برجسته¬ی سمبلیسم و برخی دیگر، از بزرگان سبک هنریِ آرت نوو می¬دانند. آثارش تلفیق بی نظیری از هنر مشرق زمین، همراه با نوآوری¬های شگفت انگیزی از هنر غرب است. عنصر انسانی بارزترین سوژه¬ی آثار کلیمت است که با تزیینات و موتیف¬های شرقی همراه می¬شود و اثری منطبق با شخصیت¬های انتخاب شده¬ی او می¬سازد. آثار کلیمت را نمی¬توان در سیاقی مشخص و قطعی گنجاند. گاه آنچنان معناگر است که مخاطب را در دریافت آن سردرگم می¬کند و گاه غرق در رنگ و تزیینات بیننده را به فضایی روح بخش می¬برد و گاهی چنان احساس¬گرایانه است که هم¬طراز با هنرمندان اکسپرسیونیستی هم¬چون اگون شیله به خلق آثارش می¬نشیند. بعضی معتقدند هنر کلیمت را تنها با درک پیشزمینههای محیط سیاسی و رویدادهای فرهنگی وین معاصرش در دوران حکومت امپراطوری اتریش- مجارستان میتوان شناخت. در پژوهشی که انجام گرفته است، پس از مطالعه¬ی سیر تحول آثار گوستاو کلیمت و نگاهی جدی¬تر به موضوع زنانگی که بخش بزرگی از دل¬مشغولی این هنرمند بوده است، به تاثیر نقاشی ژاپن و همچنین تمدن مصر بر شگل¬گیری زبان تزیینی او پرداخته شده و در نهایت همجواری بیان احساس¬گر و تزیینی او در خلق نقاشی¬هایش، بررسی گردیده است. واژه¬های کلیدی: گوستاو کلیمت، آرت نوو (آرنوو)، سمبولیسم، اکسپرسیونیست، نئو کلاسیک.
- Abstract
- Gustav Klimt was one of the avant-garde artists of Vienna, whom some suppose him as a distinguished symbolist painter, and some other as one of masters of art nouveau style. His works are unrivaled compilations of oriental art with his original innovations in western art. The most manifest subject of Klimt’s works, is the human element; that is accompanied with the oriental decorates and motifs, and makes a coinciding effect with the selected subjects. We can’t set his works in a specified and definite analogy. Sometimes they are so semantic that are perplexed the viewer in the reception of their meaning, some when drowned in the decorations, take the bystander to a metaphysical-romantic world, and some other times so sensational that lie equivalent whit the expressionist artists like Egon Schiele. We believe that understanding of Klimt’s works is only possible in their cultural-political context of Klimt’s contemporary Vienna in the age of Austria-Hungary imperial. In this research, after studying of his work’s evolution development and seriously setting to femininity that encompasses a grate part of his concerns, we have investigated the efficacies of Japanese and Egyptian painting on his decorative expression, and finally have perused the adjacent of expressive and oriental expression in his paintings.