عنوان پایاننامه
پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و مجسمه سازی از ۱۹۶۰ تاکنون
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57653
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- ندا محمدی
- استاد راهنما
- ادهم ضرغام
- چکیده
- نقاشی و مجسمهسازی دو شاخه از هنرهای تجسمی هستند که همواره در طول تاریخ هنر بریکدیگر تأثیر گذاشته و پذیرفتهاند. در ادواری این برهمکنش به شکل ناآگاهانه و از اواسط دوران مدرن بهشکلی آگاهانه پیگیری شد. در هنر پس از 1960 تاکنون، نقاشی و مجسمهسازی با اتکا به تغییرات بهوجودآمده در مفاهیم و تعاریف، شروع به استفاده از امکانات یکدیگر کردند. نقاشی از محدود شدن در سطح رها و مجسمه نیز وارد قلمرو نقش و رنگ شد. در نتیجه بهنظر میرسد هنرمندان برای بیان ایدههای خلاقانهی خود در هنرِ پس از 1960 از ویژگیهای هریک از این دو رسانه، بدون در نظر گرفتن تعاریف پیشین بهره میگیرند. رویکردهای تعاملی، در این پایاننامه شامل رهایی از چارچوب بوم، بومهای تک رنگ، حجمدار کردن سطح بوم، افزودن احجام خارج از بوم و استفاده از احجام نورانی، بدن به مثابهی مجسمه، استفاده از رنگ در مجسمه و نقوش نقاشیگونه روی حجم میشود. در این پژوهش ابتدا به تاریخچهی تعامل نقاشی و مجسمهسازی تا پیش از دههی 60 میلادی پرداخته و به برخی افراد زمینهساز این تعامل اشاره شدهاست. در فصل بعدی به مسائل اجتماعی زمینهساز تعامل نقاشی و مجسمهسازی، همچون نقش آزادیهای فردی، تأثیرات پیشرفت تکنولوژی و تأثیرات بازار خرید و فروش آثار هنری بر تعامل دو حیطهی مذکور پرداخته شدهاست. سپس دربارهی تعامل نقاشی و مجسمهسازی در سبکها و جنبشهای مهم پس از دههی 60 میلادی توضیح داده شدهاست. در فصل آخر نیز، با توجه به توضیحات پیشین، به دستهبندی انواع رویکردهای تعامل نقاشی و مجسمهسازی در دورهی مذکور پرداخته و با ذکر نمونههایی از سه جنبهی کیفیتهای بصری، ویژگیهای مفهومی و تعامل با مخاطب، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. واژههای کلیدی: نقاشی، مجسمهسازی، تعامل نقاشی و مجسمهسازی، هنر پس از 1960، دو بعدی و سه بعدی.
- Abstract
- Painting and sculpture are two fields of visual arts that have impressed each other interchangeably history. In same periods this interaction was followed unconsciously and consciously from the middle of modern era. In the art, since 1960 to now, painting and sculpture relying on changes have been made, in definitions and concepts; commence to use Each other’s possibilities. Painting was released from surface limits and sculpture was entered in image and color teiritory. Therefore, it seems artists employ features of each of these two mediaes, regardlen of previous historical definitions. To explan their creative ideas in this thesis, interactive approaches include freedom from convas frame, single color convases, volumization of convas surface adding items from outside of convas, using lighting volumes, body as a sculpture, applying color in sculpture and painting figures on volume. In this research, first review the history of sculpture and painting interaction befor both decade and point to a few funder of the interaction. In the next chapter predisposing soul factors on this interaction such as rele of personal freedom technology advancement effects, market effects is analyzed. Afterward painting and sculpture interaction through important styles and movements after 60th decade is explaned. Finally in the last chapter, considering previously described explanation, vasious sculpture painting approaches in the focused era is classified and noting few examples of three aspects of visual qualities conceptual features and interaction with audience is analyzed. Kyewords: Painting, Sculpture, Painting and sculpture interaction, Art after 1960, Planarity and plasticity.