عنوان پایاننامه
بررسی انواع نقوش گل و مرغ استفاده شده در نقاشی های لاکی دوره های صفویه ،زند و قاجاریه
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57461
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- شکوفه ناظمیان
- استاد راهنما
- یعقوب آژند
- چکیده
- فرضیه مطرح شده در این رساله مبتنی بر این نکته بوده که شاید یکی از دلایل اهمیت یافتن نقش گل زنبق در آثار نقاشی لاکی دوره های زند و قاجار تاثیر پذیری هنر نقاشی این ادوار از غرب بوده است. اگرچه این نقش از گذشته های بسیار دور در فرهنگ و هنر ایران قابل شناسایی است اما در دوره زند و بالاخص قاجار این گل اهمیت بیشتری می یابد و به وفور در آثار نقاشی لاکی بجا مانده از این ادوار مشاهده می شود. در اینجا برای پی بردن به صحت این نکته و با توجه به موضوع تحقیق، ابتدا به معرفی انواع نقوش گل و مرغ استفاده شده در نقاشی های دوره های زند و قاجار بالاخص گل زنبق و جایگاه آن در فرهنگ ایرانی پرداخته می شود و سپس به بررسی منشأ نقاشی لاکی در ایران که از اواخر سده یازدهم هجری و مخصوصاَ در هنرهایی چون قلمدان نگاری رایج شد، شیوه کار و موارد استفاده از آن می پردازد و همچنین نقوش گل و مرغ استفاده شده در نقاشی های لاکی دوره های زند و قاجار به طور مجزا بررسی شده و ویژگی کار هنرمندان گل و مرغ کار این ادوار به همراه معرفی آنها بر شمرده می شود و در آخر هم گل و مرغ سازی در دوره های صفویه ، زند و قاجار را مقایسه کرده و نقاط اشتراک و افتراق آن ها بر شمرده می شود. و در اینجا سعی شده از لابلای متون و آثار بجا مانده از این ادوار ویژگی و خصوصیات آثار نقاشی لاکی آنها با موضوع گل و مرغ بررسی شود.... واژگان کلیدی: گل و مرغ، نقاشی لاکی، قلمدان نگاری، جلد لاکی.
- Abstract
- The hypothesis presented in this research is based on this matter that perhaps one of the reasons for the importance of Lilies motives in the Lacquered paintings of Qajar and Zand period is influenced by the west. Although this pattern is identifiable from the distant past in Persian art and culture but the importance of this flower increased from Zand and especially Qajar period, this can be seen significantly in the lacquered paintings remained from this period. In this research for realizing the validity of this hypothesis and according to the researches topic the variety of flowers and birds in Zand and Qajar paintings specially Lily and it special place in Persian paintings will be introduced. Then the origins of lacquered painting in Iran which from 17th century in the arts such as penner painting was spread, its methods and procedures will be reviewed. Also flower and bird motifs used in the Qajar Lacquer paintings will be reviewed separately and the work features of artists working with flowers and birds from this period with the introduction of them will be considered. Finally the paintings of flower and bird from Safavid, Zand and Qajar period will be compared and the common points and differences of these periods will be considered. Here we try to review the features and specifications of the bird and flower paintings among the texts and works of these periods. Key words: bird and flower, lacquered painting, penner painting, lacquered book cover