عنوان پایاننامه
تاثیر فعالیت های پیش شنیداری بر درک شنیداری زبان آموزان ایرانی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1679/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59162
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه جانباز
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- اگرچه مهارت شنیداری در یادگیری و اکتساب زبان نقش مهمی دارد، پژوهشهای کمی درباره این مهارت و فاکتورهایی که برعملکرد شنیداری زبان آموزان تاثیر دارند انجام شده است. در این تحقیق تاثیر دو فعالیت پیش شنیداری،مرور سوالات ومطالعه متن، بر درک شنیداری زبان آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است. زبان آموزان (61دختر) که به دو گروه تقسیم شدند، آزمون شنیداری را در دو موقعیت متفاوت انجام داده اند: مرور سوالات که قبل از آزمون سوالات و گزینه های آنها توسط مدرس بلند خوانده شد در حالیکه در مطالعه متن، پیش از آزمون شرکت کنندگان متنی مرتبط با موضوع تست را مطالعه کردند . هر یک از دو گروه در طی دو جلسه یک فعالیت پیش شنیداری خاص را دریافت کردند. به منظوربررسی دیدگاه زبان آموزان درباره دو فعالیت پیش شنیداری، همه شرکت کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به نتایج بدست آمده ، هر دوفعالیت پیش شنیداری بر درک شنیداری زبان آموزان تاثیر مثبت داشت اما تفاوت معناداری بین آنها مشاهده نشد. همچنین از نظر زبان آموزان هر دوفعالیت پیش شنیداری مفید بودند . علاوه بر این تاثیر فاکتورهایی مانند تجربه آموزشی،نحوه تدریس مهارت شنیداری مدرسان، منابع آموزشی آموزشگاه ،دیدگاه زبان آموزان درباره فعالیتهای پیش شنیداری قبل از این تحقیق ، برنمرات آنها مورد بررسی قرار گرفت.نتایج بدست آمده نشان داد که تنها فاکتوری که بر عملکرد آنها تاثیرگذاربوده ،تجربه آموزشی بود : درحالیکه بقیه فاکتورها تاثیری نداشتند. با وجود چنین تاثیر مثبتی بر درک شنیداری،این تحقیق نقش خاص مرور سوالات و مطالعه متن را بر ارتقا درک شنیداری زبان آموزان خاطر نشان می¬کند.
- Abstract
- Although listening plays a vital role in second language learning and acquisition, there appears to be a dearth of research on listening per se and factors related to enhancing listeners’ performance in EFL classrooms. This study aimed to investigate the effects of two pre-listening supports, i. e., question preview and topic preparation, on the listening comprehension of foreign language learners. The participants (N=61 female) divided in two separate groups, answered ten items of listening comprehension tests under two different conditions. In the question preview condition, the teacher read questions and options loudly before the listening test began, while in the topic preparation condition, the participants read textual information related to the topics of listening tests. After the test, the participants completed a set of questionnaire to determine their perception about different pre-listening supports. The results showed that pre-listening supports benefited EFL learners’ listening comprehension, but statistical significant difference of the listening comprehension scores between the two supports could not be established. Moreover, the effects of factors such as participants’ learning experiences, teachers’ listening instruction, materials, and participants’ perception towards pre-listening supports before the study, were examined on participants’ listening scores. The findings indicated that the only factor that affected their performances was prior learning experience while others made no difference in the listening scores. With such a positive effect on EFL listening, this study suggests that topic preparation and question preview have their own specific role in the development of EFL learners’ listening comprehension. Key terms: Pre-listening supports; Question preview; Topic preparation.