عنوان پایان‌نامه

بررسی ارزشمداری سودهای تجدید ارائه شده



    دانشجو در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارزشمداری سودهای تجدید ارائه شده" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73613
    تاریخ دفاع
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    ندا رسولی
    استاد راهنما
    غلامرضا کرمی

    صورت های مالی ابزار مهمی برای سرمایه گذاران به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت می باشند، در نتیجه باید بر ارائه صحیح این اطلاعات تاکید نمود و از افشای نادرست و گمراه کننده آن ها جلوگیری کرد. تجدیدارائه صورت های مالی طی سال های اخیر بسیار رایج شده است و صورت های مالی همواره مورد تعدیل قرار می گیرند. در نتیجه، با توجه به فراوانی تجدیدارائه صورت های مالی در ایران، باید دید که آیا بازار سرمایه به اطلاعات تجدیدارائه شده واکنش نشان می دهد یا خیر؟ هدف اصلی این تحقیق، بررسی ارزشمداری سودهای تجدید ارائه شده در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به این معنا که آیا تغییرات بازده سهام با سودهای تجدید ارائه شده درارتباطند یا خیر(محتوای اطلاعاتی دارند یا خیر). هم چنین طی تحقیق حاضر به بررسی اثر سودهای تجدیدارائه شده بر پیش بینی سودهای آتی خواهیم پرداخت. به منظور دسترسی به هدف بالا، یک دوره 5 ساله (1389-1385) در نظر گرفته شد،که نهایتاً 171 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در این مطالعه انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بوده و روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه مطرح شده در این تحقیق روش ترکیبی با استفاده از داده های پولی است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه منفی و معنی داری بین بازده سهام و سود تجدیدارائه شده وجود دارد و بنابراین می توان گفت که سودهای تجدیدارائه شده اثر منفی بااهمیتی بر بازده سهام به هنگام انتشار صورت های مالی تجدیدارائه شده دارند که این امر بیانگر واکنش منفی بازار به تجدیدارائ? سود است و دلیل این امر، متاثر شدن نگرش سرمایه گذاران به آیند? شرکت بر اثر تجدیدارائه و افزایش ریسک و عدم قطعیت می‌باشد. از طرفی دیگر، بین پیش بینی عملکرد آتی شرکت و تجدیدارائه های شرکت رابطه عکس وجود دارد. در واقع، در پی انتشار تجدیدارائه ها، اصلاحات بااهمیتی در سودهای پیش بینی شده صورت می گیرد که این اصلاحات رو به پایین و کاهنده هستند زیرا تجدیدارائه ها در خصوص قابلیت اتکا و قابل اعتماد بودن ارائه ها و ادعاهای مدیریت عدم قطعیت بوجود می آورند. با استفاده از نتایج حاصله، شرکت ها باید به عواقب تجدیدارائه صورت های مالی توجه نمایند و حتی‌الامکان سعی کنند که اطلاعات مالی را در سال مالی مربوطه به درستی افشا نمایند تا مجبور به تجدیدارائه اطلاعات در سالهای آتی نباشند.
    Abstract
    Financial reports are an important means to analyze Companies' information and performance for investors, So should emphasize on representing them correctly. Accounting restatements have been occurring with increasing frequency in recent years so that the investigation of the value relevance on financial information with relevant to the return is important matter for the developing countries like Iran. The purpose of this paper is to investigate the value relevance of earnings restatements, that means whether return changes is associated with the earnings restatements?(Are they value relevance?). Also, this paper will answer to this question that whether future earnings changes is associated with the earnings restatements? A 171 Company have been selected to the sample over a period of 5years from 1385 to 1389 listed in the Tehran Stock Exchange and the pooled time regression method is used to analyze the data. Results from test show that earnings restatements are negatively associated with returns. Investors react the most negatively to earnings restatements because restatements have the potential to create uncertainty about future of company. I find evidence that earnings restatements are negatively associated with future earnings changes,too. Infact, Investors significantly downgrade assessments of future earnings after restatements and investor confidence will be hit hard. This result signals that investors would rely less on earnings releases after financial restatements. At the end, The results indicate that companies should become more careful in releasing annual financial statements to retain investors' confidence.