عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای اندازه گیری هوشمندی رقابتی سازمانها(مورد مطالعه:صادر کنندگان نمونه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57330
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- علیرضا والی پور
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی مناسب به منظور اندازه گیری و تبیین هوشمندی رقابتی توسط صادر کنندگان نمونه کشور می باشد. تا بتوان نقاط ضعف و قوت آنان را در زمینه هوشمندی رقابتی شناسایی کرد و جایگاه و مسیر رشد آنان را به منظور بکارگیری موثرتر هوشمندی رقابتی، ارتقاء توان رقابتی و توسعه صادرات پایدار تعیین نمود. در راستای اهداف مذکور منابع داخلی و خارجی متعددی مورد مطالعه قرار گرفتند و مبانی نظری و تجربی جمع بندی و مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید. در این مدل توان مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی و سرمایه انسانی به عنوان عوامل اثر گذار بر هو شمندی رقابتی تعیین گردیدند. هوش بازار، هوش رقبا و هوش تکنولوژیک به عنوان عوامل تشکیل دهنده هو شمندی رقابتی شناخته شدند و همچنین بازارگرایی و جهت گیری راهبردی سازمان به عنوان پیامدهای هو شمندی رقابتی تعیین گردیدند. مدل مفهومی تحقیق در قالب پرسشنامه از نمونه آماری (مدیران و کارشناسان بازاریابی و صادرات شرکتهای صادر کنند نمونه) نظر سنجی و اطلاعات مورد نیاز گرد آوری شد.
- Abstract
- The aim of this thesis is to develop a Model to Measure the exemplary exporters’ competitive intelligence in order to identify their strengths and weaknesses in the field of CI. For this purpose we discuss Position and growth strategies of exporters, effective use of CI, export competitiveness enhancement and sustainable export development of exporters. Based on a comprehensive review of literature, conceptual model was designed; knowledge management capability, organizational culture and human capital were considered as factors affecting competitive Intelligence and market intelligence, competitor intelligence and technology intelligence were considered as component of competitive intelligence, also strategic orientation and market orientation were considered as consequence of competitive intelligence. A questionnaire was designed based on the conceptual model and data were collected from managers and marketing experts of exemplary exporters. Findings: 1) Human capital and knowledge management capability respectively have most positive impact on competitive intelligence. 2) There is no significant relationship between organizational culture and competitive intelligence. 3) Market intelligence, competitor intelligence and technological intelligence respectively are Key component of competitive intelligence 4) Competitive intelligence leads to export Market-orientation 5) Competitive intelligence leads exporters to follow a prospector strategy Keywords: Competitive intelligence, human capital, knowledge management capability, organizational culture, market orientation, strategic orientation, export