عنوان پایاننامه
بررسی نقش عکس در گرافیک معاصر ایران
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58104
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فرهاد یساولی ثانی
- استاد راهنما
- محمد ستاری
- چکیده
- در این رساله سعی بر آن بوده ، ابتدا سیر تحول عکاسی و شرایط ورورد این پدیده به ایران مورد بررسی قرار گیرد و سپس با بر شمردن کاربردهای متفاوت این رسانه مهم و کلیدی در دوره های مختلف ، جایگاه عکس و عکاسی در هنر گرافیک معاصر ایران مشخص شود. تقریبا میتوان گفت که تحولات فنی عکاسی از اوایل ورود به کشور همزمان با اروپا و دیگر نقاط جهان به ایران نیز می رسیده است . اما آنچه که باعث عقب ماندگی و محروم ماندن از مزایای استفاده از عکس در گرافیک ایران شد ، عدم پیشرفت در صنعت چاپ و مخصوصا چاپ فتو مکانیک بود . در دوران پهلوی دوم و پس از آن ، با پیشرفت های ایجاد شده در صنعت چاپ ، عکس به عنوان یکی از سه ابزار بیان گرافیکی در کنار نوشتار و تصویرسازی مورد استفاده قرار گرفت و بدین وسیله گستره وسیع نفوذ عکاسی در طراحی گرافیک نمایان شد . این تحقیق با بررسی سیر تحولات کاربرد عکاسی در گرافیک معاصر ایران و معرفی شیوه های استفاده از عکس و همین طور موانع استفاده از عکس در هر دوره و معرفی هنرمندان برجسته ، وسعت کاربرد عکاسی در گرافیک ایران را مشخص می کند . عکاسی در ایران نیز هم چون تمام نقاط دنیا ، به نوعی زبان بصری تبدیل شده و به دلیل ماهیت واقع نمایانه خود ، با مخاطب بیشترین ارتباط را برقرار میکند ، مخاطب موقعیت و پیام ارائه شده توسط عکس را باور می کند و این نکته باعث شده تا درصد زیادی از آثار گرافیکی ایرانی نیز عکس محور باشند. این تحولات منحصر به ارائه عکس در آثار گرافیکی نبوده بلکه با ترکیب رویکردهای مختلف با هم و تاثیر متقابل آنها با عکس ، منجر به پیدایش شیوه های جدید گشته است . اطلاعات و دسته بندی های انجام شده در این رساله به شیوه کتابخانه ای بدست آمده است . امید است نتایج بدست آمده از این تحقیق بتواند جایگاه واقعی عکس در گرافیک ایران را مشخص سازد و بتواند مرجعی برای بررسی خواستگاه و وضعیت فعلی فتوگرافیسم و فتو مونتاژ در ایران باشد .
- Abstract
- In this thesis, it was tried to firstly investigate the evolution of photography and the terms by which this phenomenon has entered Iran, and then to specify the position of photographs and photography in Iran’s contemporary graphic art by recounting diverse usages of this important and key medium in different periods. One can almost say that Iran has received the technical developments in photography as it first entered the country simultaneously with Europe and elsewhere in the world. However, what led to the lag and being deprived of the advantages of employing photography in the Iranian graphic was the lack of development in the printing industry and especially photomechanical print. During the Second Pahlavi period and afterwards, by the developments made in the printing industry, photographs were used as one of the three tools of graphical expression along with text and illustration and thereby the range of photography’s influence on the graphic design was brought to light. To specify the extent of using photography in Iranian graphics, this paper reviews the developments of employing photography in the Iranian modern graphics and introduces the prominent artists and ways of using photographs as well as the obstacles in using photographs in each period. Photography in Iran, as well as all over the world, has become a kind of visual language and due to its realistic nature makes the most relationship with the audience who believes the situation and the message provided by the photo and that makes up a large percentage of Iranian graphic works to be photograph-based. These developments are not limited to employing photos in graphic works, rather has led to new techniques by combining different approaches and their interaction with photograph. The information and classifications conducted in this paper have been obtained in a library method. It is hoped that the results of this study would determine the actual position of photography in Iranian graphic and co