عنوان پایان‌نامه

شناسایی واولویت بندی موانع استقراروپیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد۳۶۰درجه درسازمان صنایع دریایی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی واولویت بندی موانع استقراروپیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد۳۶۰درجه درسازمان صنایع دریایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56930
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    عباس منوریان

    سازمان‌ها باید از طریق کارکنان به اهداف گروهی برسند، لذا نحوه‌ی انجام کار کارکنان در تحقّق اهداف مؤثر می‌باشد. در نتیجه، بازبینی و شناسایی نحوه‌ی انجام کار نیروی انسانی و توسعه‌ی برنامه‌های لازم برای بهبود عملکرد، یک قسمت مهم از فعالیت‌های مدیریت سازمان است. این مهم از طریق فرآیند ارزیابی عملکرد نیروی انسانی صورت می پذیرد (زارعی‌متین،1379،ص 151). ارزیابی عملکرد، یکی از رویکردهای مهم مدیران برای دستیابی به موفقیت است. تغییرات سریع محیطی، تشدید فضای رقابتی، افزایش روز‌افزون انتظارات جامعه و ... نیاز به مدیریت ارزیابی عملکرد را اجتناب ناپذیر کرده است. به طور کلی ارزیابی ??? درجه یا بازخور چند منبعی، یک رویکرد ارزیابی عملکرد است که بر داده‌های جمع آوری شده از سرپرستان، همکاران، زیردستان، مشتریان و عرضه‌کنندگان تکیه دارد (مک کارتی ، ????). این پژوهش از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت ،اکتشافی و به لحاظ جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی است. داده های این تحقیق پس از جمع آوری توسط نرم افزارspss تحلیل گردید. در انجام این پژوهش از روش¬ شناسی کیو به عنوان یکی از روش¬های آمیخته استفاده گردید. این پژوهش در سازمان دریایی انجام شد. مشارکت¬کنندگان این پژوهش تعداد 30 نفر از مدیران و متخصصان سازمان بود که به نوعی با مسئله پژوهش رابطه داشته اند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمع¬آوری گردید و پس از ارزیابی و جمع¬بندی فضای گفتمان تعداد 161 عبارت کوتاه به مثابه عبارات کیو انتخاب گردید. در مرحله بعد و طی دو مرحله این تعداد در اختیار 4 تن از اساتید و خبرگان مدیریت و 2 تن از مدیران و متخصصان سازمان قرار گرفت و در نهایت تعداد 34 عبارت به عنوان نمونه عبارات کیو انتخاب گردید. بعد از جمع¬آوری اطلاعات حاصل از مرتب¬سازی کیو این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل گردید. تحلیل توزیع نشان داد که می¬توان تعداد 6 الگوی ذهنی متمایز را در میان مشارکت¬کنندگان پژوهش در مورد موانع به کارگیری نظام ارزیابی عملکرد ??? درجه در سازمان الف شناسایی نمود که این تعداد جمعاً (280.3) درصد از واریانس کل را تبیین نمودند¬. در نهایت بعد از آشکار شدن و تفسیر الگوهای ذهنی، و با شناخت توافقات میان الگوهای ذهنی، راهکارهایی برای برطرف ¬نمودن موانع شناسایی شده پیشنهاد گردید.
    Abstract
    Organizations need a group of employees to achieve group goals. Achieving goals is affected by the way they work. Consequently, it is an important part of the management activities in an organization to review and identify human resource ways of doing their job and developing necessary programs for performance improvement. This is done through human resource performance appraisal process. Performance appraisal is one of the important approaches for managers to gain success. Environmental rapid changes, intensifying competitive environment, continually increasing of community expectations and etc, have made the need to performance appraisal management inevitable. Generally 360- Degree appraisal or multi-sources appraisal involves an employee receiving feedback from a variety of sources including clients, staff, colleagues, immediate supervisor, etc. In terms of purpose, this research is practical and in terms of implementation is survey descriptive. The data of this research were analyzed after gathering by SPSS software. Therefore, this research is done in purpose of identification of 360-degree performance appraisal barriers by using Q methodology as a mixed method in a public organization in Iran. Q Methodology is a research method used to study people's "subjectivity" that is, their viewpoint. A sample of 30 staff within this organization was interviewed by the author using a semi-structured interview format. During the interviews, notes were made by the interviewer and written up on completion of the interview. Concourse was collected from various sources and after evaluating and finalizing the concourse, there were 161 statements chosen as Q statements. At the next stage, these 161 statements were distributed among 4 management elites and 2 organization managers and then by their viewpoints there were 34 statements chosen as final Q statements. After collecting data from Q sorting, these data were analyzed by using Q-factor analysis. Distribution