طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی در حوزه خدمات متوفیان
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 403;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57195
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- وحید سعدی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- تغییرات و عدم ثبات اقتصادی در اثر تغییر ساختار اقتصادی دنیا و افزایش رقابت های تجاری، بسیاری ازروش های به کار برده شده در اقتصاد سنّتی را حذف کرد. امروزه ماهیت اقتصاد از صنعتی به اقتصاد اطلاعاتی با ویژگی های اساسی جدید، تغییر شکل یافته است. قابلیت های بهره برداری از فناوری اطلاعات به صورت کلی و بهره برداری از فناوری اینترنت به صورت خاص نشان می دهد که رقابت های تجاری فارغ از زمان و مکان صورت می پذیرد. در شرایط حاضر و با توسعه سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی تنها سازمان های سنّتی هستند که بر موقعیت های خود و عدم تغییر تاکید می ورزند. رشد سریع فناوری های اطلاعات و ارتباطات، افراد را توانا ساخته تا با انعطاف پذیری بیشتری نسبت به مکان، زمان و چگونگی انجام کار هم به صورت انفرادی و هم مشارکتی و اغلب به شیوه هایی که قبلاً امکانپذیر نبوده، کار کنند. در این شرایط کسب و کار الکترونیکی درباره استفاده از اطلاعات و فناوری های ارتباطی برای توانا ساختن سازمان ها در بخش های دولتی و خصوصی است تا کارها را به طور متفاوت، در روش های برتری از آنچه قبلاً ممکن یا قابل تصور بوده، انجام دهند. امروزه طراحی مدل های کسب وکار به طور فزاینده ای از اهمیت برخوردار شده است چرا که راهبردها به آسانی قابل تقلید و تکرار شده اند و ابداع یک مدل کسب و کار نمایانگر حد بالای تغییرات در ابداع محصولات یا فرایندهای جدید و کسب ارزش برتر اقتصادی است. یک مدل کسب و کار جدید با بهره-گیری از مزّیت های رقابتی مختلف می تواند باعث پرش و جهش قابل توجّه ای در رقابت های اقتصادی باشد. این تحقیق با هدف شناسایی ابعاد مولفه های اصلی مدل کسب و کار الکترونیکی مناسب در حوزه خدمات متوفیان، بر مبنای هستی شناسی جامع "الکساندر استروالدر" پایه ریزی شده است. مهم ترین کاربرد این هستی شناسی برای طراحی مدل های کسب وکار الکترونیکی است و از آن به عنوان "تعریف دقیقی از موارد کسب و کار الکترونیکی و اجزاء وابسته ی آن در مدل کسب وکار سازمان" یاد می شود. در این تحقیق که به صورت آمیخته انجام گرفته است، ضمن شناسایی اجزاء هستی شناسی استروالدر؛ در بخش کیفی تحقیق، به شناسایی اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی در حوزه خدمات متوفیان از طریق انجام مصاحبه با هشت نفر از خبرگان کسب و کار و دانشگاهی در این حوزه پرداخته و در مرحله کمّی تحقیق، با طراحی پرسشنامه به جمع آوری دیدگاه 96 نفر از فعالان کسب و کارهای مشابه در خصوص تعیین اولویت هر کدام از اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی خدمات متوفیان اقدام گردیده است. در نهایت با استفاده از آزمون فریدمن به اولویت بندی حوزه ها و اجزا مدل کسب و کار حاصل پرداخته ایم. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، در مدل نهایی تحقیق، جنبه های مالی مدل کسب و کار دارای بالاترین اولویت و مدیریت زیرساخت مدل کسب و کار دارای کمترین اولویت می باشد. واژه های کلیدی: مدل کسب و کار، کسب و کار الکترونیکی، فناوری اطلاعات، هستی شناسی
- Abstract
- The changes and the economical instability as a result of the economical structural change in the world and increasing business Competitiveness, have eliminated many methods that were used in the traditional economy. Nowadays, the nature of the economy has been changed from industrial to the informational economy. The exploration potential from information technology in general and the exploration from Internet in specific show that the business competitiveness has been occurred out of the place and time limitation. In present situation and according to the development of informational and communicational systems, just traditional organizations emphasize on their situations without any changes. The rapid growth of information technology and communication makes people to be able to work with more flexibility toward to the place, time and the way of doing the work individually and cooperatively and often with the methods that were impossible before.In this situation E-businesses are about the using information and communication technologies to make governmental and private organizations capable to work with more dominate methods in comparison with possible or imaginable previous methods.Nowadays the design of business models increasingly are more important. because the strategies are easily repetitive and imitative and designing new business model represents the extensive changes in new products or new process and making dominate economical value. The new business model with different competitive advantages can make sudden jump in economical competiveness. This research with identifying main dimensions of the appropriate E-business model in the dead services on the basis of the ontology of “Alexander Osterwalder” was conducted.The important application of this ontology is for the designing E-business models and it is the specific definition of elements of e-business and its related items in the organization business model. This research was conducted with mixed methods. besides identifying of the ontology of Alexander Osterwalder, in the qualitative part, the elements of E-business model in burial services were identified by 8 semi structural interviews with university and business experts in this field. Then in quantitative part with questionnaire the Data of 96 experts in similar businesses about the identifying the priority of elements of e-business models in burial services were collected. Finally with Friedman test we prioritized the elements of the e-business model. According to the findings of this research financial aspects of business model have the highest priority and the infrastructure management of the business model has the least priority. Key words: Business model, E-business, Information Technology, Ontology