تدوین بسته بازی های ایرانی و اثر بخشی آن بر کاهش مشکلات بیش فعالی و کاستی توجه دانش آموزان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57287
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- وحید مرادی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده: مقدمه: همواره استفاده از راهکارهای نوین در درمان کودکان دارای اختلال کاستیتوجه و بیشفعالی برای درمانگران چالش برانگیز بوده است. با توجه به شیوع بالای این اختلال و درمانهای گوناگون به کار رفته برای این دانشآموزان و غنی بودن بازیهای ایرانی از تحریکات، حسی، عصبی و حرکتی؛ در این پژوهش به تدوین برنامه آموزشی بازهای ایرانی و اثربخشی آن بر کاهش شدت علائم اصلی اختلال کاستیتوجه و بیشفعالی پرداخته شده است. روش: به همین منظور از بین فهرست 52 نفره دانشآموزان دارای اختلال کاستیتوجه و بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز روانشناختی( رازی، ذهن زیبا و مهر) در ناحیه دو شهریار 25 نفر که واجد شرایط نمونه این پژوهش بودند به صورت هدفمند انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. قبل از اجرای مداخله از آزمودنیهای هردو گروه پیشآزمون در قالب مقیاس 18 گویهای علائم اصلی اختلال کاستیتوجه و بیشفعالی و آزمون عصب-روانشناختی عملکرد پیوسته به عمل آمد. سپس 5 بازی منتخب ایرانی در این پژوهش به عنوان متغیر مستقل به کار برده شد. افراد گروه آزمایش در 15 جلسه 60 تا 90 دقیقهای به انجام بسته آموزشی بازیهای ایرانی در سالن ورزش و حیاط مدرسه پرداختند. یافتهها: پس از اتمام جلسات مجدداً دو مقیاس استفاده شده در پیشآمون، به عنوان پسآزمون مورد استفاده قرار گرفتند. یافتههای پژوهش که با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره با حذف اثر پیشآزمون به دست آمد نشان داد که بسته آموزشی بازیهای ایرانی بر مشکلات بیشفعالی و تکانشگری تأثیر مثبت و بالاتر از متوسط گذاشته است. اما اثربخشی این بازیها در کاهش علائم کاستیتوجه معنا دار نبوده است و در افزایش توجه مداوم علیرغم معنادار بودن حجم اثر پایینی شاهد بودیم. نتیجهگیری:نتایج این پژوهش نشان میدهد که بازیهای به کار رفته در این بسته آموزشی میتواند باعث کاهش نشانههای بیشفعالی و تکانشوری شود.
- Abstract
- Abstract Background and Aim : The use of new strategies for treatment of children who have Attention deficit and hyperactive disorder, had always been a disputation. By pointing to high outbreak of this disease, and Several remedies for these student, and the richness of Iranian Games in, tensions, Senses, nerves and movements this research has presented. The Designing an Iranian Games Program Training and Studying Its Effectiveness on Decreasing the Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder in Elementary Students. .Method: For this, from a list of fifty tow students who have Attention deficit and hyperactive disorder, which went to Psychiatry centers, in the second area of Shahriar Twenty-five Student, who were an eligible sample of this research, chose Randomize. The Selected Students were randomized in two groups of experimental and control. Before intervention, They take a Continuous Performance test of the trail of both pre-test groups, in terms of eighteen questioners, the marks of Attention deficit and hyperactive disorder, and test of neurology. Then in this research five Iranian selected games used as a free erratic. The group in fifteen session about sixty to ninety minutes ,played Iranian educational game packs in gym or campus. Findings : After sessions finished, a gain two used scales in pre-test, used as a post-test. The Finding of research by using multi erratic analyses Covariate, gained by omitting the effect of pre-test, showed that Iranian educational game packs, have had positive effects more than average limitation on hyperactive disorder and impulsion. Result: The Finding of this research show that games which were used in this educational pack can effect on decrease of ADHD an Impulsion, and decrease, the Symptoms of of HD and Impulsion more.