عنوان پایان‌نامه

تهیه بسته آموزشی ارتقای کیفیت زندگی برای مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی و بررسی اثر بخشی آن بر سلامت روان آنها




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62123
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    مریم ایازی
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    چکیده: این پژوهش با هدف طراحی برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی وبررسی اثربخشی آن بر سلامت روانی والدین کودکان دارای نارسایی توجه-بیش فعالی انجام گرفت. به این منظور برنامه ای با توجه به درمان مبتنی بر بهبودکیفیت زندگی با هدف ارتقای کیفیت زندگی طراحی شد. گروه نمونه ی این پژوهش، شامل 30 نفر از مادران می شد که این گروه از مادران مراجعه کننده به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه بودند و فرزندان آنها توسط کمیته ی تشخیصی، دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی تشخیص داده شده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی بودند. از بین این مادران، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر نیز در گروه گواه قرار گرفتند. برنامه ی آموزشی در ده جلسه ی یک ساعته اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی- فرم کوتاه، پرسشنامه کیفیت زندگی فریش و پرسش نامه فهرست تجدید نظر شده ی علائم روانی بود. این ابزارها توسط گروه آزمایشی و گواه پیش و پس از اجرای کارگاه آموزشی تکمیل شدند. یافته ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری و روش ارزش افزوده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این است که شرکت در کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی به افزایش آماری معنادار کیفیت زندگی و ارتقای سلامت روانی مادران گروه آزمایشی در مقایسه با مادران گروه گواه منجر نشده است. با این حال، نتایج نشان می دهد که شرکت در برنامه ی آموزشی، در حیطه ی کیفیت زندگی، منجر به ارتقای معنادار ابعاد سلامت روانی، خلاقیت، عشق و دوست داشتن و در حیطه ی سلامت روان، منجر به کاهش معنادار ترس مرضی و روانپریشی در شرکت کنندگان شده است. واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، کودکان با نقص توجه-بیش فعالی، سلامت روانی، آموزش مادران
    Abstract
    Abstract: The aim of the present study was to prepare a family based educational program to improve quality of life and to investigate the effectiveness of the program on mental health of parents of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). For this purpose, a program was developed by the components of the quality of life theory and positive psychology approach. After preparation of the educational package, the sample group was divided into experimental and control groups (15 people for each group). The program was presented to the experimental group for ten sessions while the persons in the control group remained in the waiting list. Participants included a group of mothers who referred to the Atiyeh Clinic, whose children were identified by the diagnostic committee as ADHD and they were volunteers to attend the workshops. The present study utilized a quasi-experimental research method with pre test –post test and control group. Three scales were used: World Health organization- Quality Of Life Questionnaire-BREF, Quality Of Life Inventory and Symptom Check List-90- Revised. These scales were completed by the participants in the experimental and control groups before and after the intervention. Multi-Variate Analysis of Covariance (MANCOVA) and Gain Value were used to analyze the data. The analyses showed that intervention results significantly increased for the experimental group compared to the control group in the areas of the quality of life subscales: creativity, love and mental health and decreased for mental health subscales: phobia and psychosis. In addition, this program significantly improved total scores of experimental group on mental health (SCL-90-R). Key Words: Quality of life, children with ADHD, Mental Health, Parent Instruction