عنوان پایان‌نامه

بررسی تصویر زن در رمان ساری سبز اثر آناندا دوی با رویکرد نقد جامعه شناختی



    دانشجو در تاریخ ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تصویر زن در رمان ساری سبز اثر آناندا دوی با رویکرد نقد جامعه شناختی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبیات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1651/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59441
    تاریخ دفاع
    ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    ایلمیرا دادور

    آناندا دوی، رمان نویس و انسان شناس فرانسه زبان، اهل جزیره ی موریس (متولد 1957)، یکی از نویسندگان متعهد در عرصه ی ادبیات زنان و ادبیات پسا استعماراست. او به زبان فرانسه می نویسد، امادر رمانهایش به مردم بومی جزیره اش می پردازد. سبک غنایی و تـأثیر گذار آناندا دوی افق جدیدی را در زبان فرانسه می گشاید؛ افق فرهنگی -زبان شناختی که ریشه در سرزمین مادری او دارد. دوی در آثارش که سراسر خشونت است، وضعیت زن را در جامعه ی پدر سالار جزیره ی موریس به تصویر می کشد تا نقدی داشته باشد به کاستی های اجتماعی. رمان ساری سبز( گالیمار2009) آخرین رمان منتشر شده ی وی که از جهت سبک و ساختار با دیگر آثارش متفاوت است، روایتی است از زندگی پزشکی سالخورده و در حال احتضار که دختر و نوه اش در خانه ای در جزیره ی موریس از او مراقبت می کنند. گفتگویی در نهایت خشونت بین او که راوی داستان است و دختر و نوه اش شکل می گیرد که باعث یاد آوری خاطرات گذشته و آشکار شدن راز مرگ همسر وی می شود. بدین ترتیب از خلال زبانی مملو از خشونت، راوی تصویری از زن، درجامعه ی استعمارزده و پدرسالار جزیر? موریس، و طغیان او علیه همین جامعه ی استبدادی را ارائه می دهد. جستار حاضر بر آن است تا با تکیه بر رویکرد نقد جامعه شناختی پیر زیما به بررسی تصویر زن در رمان ساری سبز بپردازد. از این رو هدف اصلی این تحقیق تلاشی است برای آشکار ساختن ایدئولوژی پنهان در رمان از طریق تحلیل جامعه شناختی زبان و یافتن تصویرحاصل از این ایدئولوژی که تصویری است از مردم جامعه ی موریس به ویژه زنان. کلید واژه: ساری سبز، آناندا دوی، نقد جامعه شناختی، زن، پدرسالاری، استعمار
    Abstract
    Ananda Devi, la romancière, anthropologue mauricienne d’expression française (née 1957) est l’une des écrivaines engagées postcoloniales de l’Ile Maurice dans la littérature féminine. Alors qu’elle a choisi d'écrire en français, ses romans et ses nouvelles intègrent le créole et l'hindi. Son style incisif, lyrique et pénétrant, offre à la langue française de nouvelles dimensions culturelles et linguistiques liées à son île natale. Ses romans dépeignent dans toute leur âpreté les tares sociétales et la situation de la femme mauricienne dans une société patriarcale. Son dernier roman publié, Le Sari Vert (Gallimard, 2009), qui est différent des autres romans de Devi par son style et sa structure, expose un vieux médecin à l'agonie, veillé par sa fille et par sa petite-fille dans une maison sur l'île Maurice. Entre elles et lui (le narrateur) se tisse un dialogue d'une violence extrême où se révèlent les souvenirs du passé et le secret de la mort de la femme du médecin. A travers un langage violent, le narrateur, un tyran, représente l’image de la femme mauricienne dans une sphère patriarcale, colonisée et la révolte de celle-ci contre cette tyrannie. Dans notre étude, et pour arriver à un portrait social d’une Mauricienne, nous chercherons à traiter, par l’approche sociocritique de Pierre Zima, l’image de la femme dans Le Sari Vert. Ainsi, l’objectif principal de cette recherche est de révéler l’idéologie cachée du roman par une analyse sociolinguistique et les images des Mauriciens surtout les femmes qui sont la production de cette idéologie. Mots-clés : Le Sari Vert, Ananda Devi, Sociocritique, femme, patriarcat, colonialisme