عنوان پایاننامه
بررسی مولفه های تأثیرگذار بر پذیرش اینترنت توسط شهروندان اراکی، در راستای کسب اطلاعات شهری
- رشته تحصیلی
- مدیریت امور شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56953
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- ساجد گودرزی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- در سال های اخیر، توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف جوامع بشری شتاب بیش¬تری گرفته است و دستآوردهای ناشی از آن، چنان با زندگی شهری مردم عجین شده است که روی گردانی و بی توجهی به آن، اختلال عظیمی در این امور به وجود خواهد آورد. در این میان اینترنت به عنوان تکنولوژی پایه در نرمافزارهای شهری و سیستمهای اطلاعاتی شهری نقشی مهم را ایفا میکند. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر استفاده از اینترنت توسط شهروندان در کسب اطلاعات شهری میتواند راهگشای برنامهریزان و مدیران شهری در توسعه اثربخش شهرداریهای الکترونیک و سیستمهای اطلاعاتی شهری مرتبط باشد. هدف اصلی این پژوهش، سنجش و تعیین متغیرهای تاثیرگذار بر پذیرش اینترنت توسط شهروندان در راستای کسب اطلاعات شهری بود و با توجه به مفاهیم نظری مصرف رسانهای افراد، تلفیقی از مدل پذبرش تکنولوژی و رویکرد استفاده و خشنودی انتخاب گردید و مولفههای مدل اصلاحشدهی پذیرش تکنولوژی به همراه مفاهیم رویکرد نیازهای اطلاعاتی شهری به عنوان مبنایی برای توسعه مدل مفهومی پژوهش انتخاب شد. .روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه شهرنشینان شهر اراک بودند که از 396 نفر آنان به روش نمونهگیری تصادفی و بوسیله پرسشنامه نظرسنجی به عمل آمد. به منظور بررسی اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفا و به منظور بررسی روایی آن از نظرات خبرگان استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج وجود تاثیر عوامل اجتماعی بر سهولت استفاده ادراکشده، سودمندی ادراک شده و نیز قصد رفتاری برای استفاده از اینترنت در کسب اطلاعات شهری را نشان دادند. همچنین مشخص شد که سهولت استفاده ادراکشده بر سودمندی اطلاعاتی ادراکشده، نگرش یه استفاده از اینترنت در راستای اطلاعات شهری بر قصد رفتاری برای استفاده از اینترنت و در نهایت قصد رفتاری برای استفاده از اینترنت بر پذیرش اینترنت در راستای کسب اطلاعات شهری تاثیر مثبت دارند. دیگر نتایج این تحقیق عدم وجود تاثیر بین سهولت استفاده ادراکشده و سودمندی ادراکشده بر نگرش شهروندان به سمت استفاده از اینترنت در کسب اطلاعات شهری بودند.
- Abstract
- in recent years, the development and application of information technology in different aspects of societies has more accerelated and its outcome has such a great impact on urban life processes that the ignorance and underestimation of them will cause huge devastation in urban affairs. Among this, Internet as a base media technology plays an important role in implementing and use of urban information systems. Thus, identifying factors affecting citizen Internet use and adoption can help urban planners and city managers to develop efficcent information and electronic information systems for urban municipalities. The main objective of this research was to assess and determine factors influencing the Internet adoption of citizen toward seeking urban information. Based on the theoretical concepts of media consumption, a combination of the revised technology acceptance model and the uses and gratification approach was chosen to develop the conceptual model, therefore citizen information needs has took place in the TAM Model. The study pupulation was the whole Arak’s citizens and a number of 396 citizens have been choosen via random sampling. To evaluate the consistency of the data the alpha coefficient method and for validity of the questionnaire the expert validity method was implemented. Path analysis was the main statistical test for analyzing the data. The results indicated that the social norm has positive impact on percieved usefulnes, percived ease of use and the behavioural intention toward use of internet in order to seek urban information. Also it has been inferred that the percieved ease of use has positive impact on percieved usefulness and intention toward seeking the urban information. Other results have shown that there is no significant effect from percieved ease of use and percieved usefulness on the citizen intention toward seeking urban information. Keyword: Internet, Urban information, Uses & Gratification approach, Technology Acceptance