عنوان پایاننامه
روش سید بن طاووس در اللهوف علی قتلی الطفوف و بازیابی مصادر آن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2340ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69936;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2340ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69936
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه شمسائی قهیازی
- استاد راهنما
- محمدرضا شاهرودی
- چکیده
- سید رضی الدین علی بن موسی بن جعفر بن طاووس از دانشمندان قرن هفتم هجری و از بزرگان شیعه به حساب می¬آید که از جمله آثار وی که از گذشته تا کنون بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته، کتاب اللهوف علی قتلی الطفوف است که یگانه تالیف وی در باب ماجرای کربلا و شهادت سید الشهدا (علیه السلام) و یاران با وفای ایشان و اسارت آل الله به شمار می¬رود. کتاب« لهوف» که به نام «الملهوف» نیز خوانده می¬شود، در سبک نوشتن و چینش مطالب مانند مقتل مثیر الأحزان، کتاب استاد ایشان جعفر بن نما حلی است. وی گزارش های مربوط به قیام سید الشهدا (علیه السلام) را به صورت اختصار و مرسل بیان کرده و با ارایه شرحی کوتاه از کیفیت شهادت امام حسین (علیه السلام) و اصحاب و یاران با وفای ایشان، از بیان مطالب اغراق آمیز در واقعه عاشورا، جدا خودداری می¬کند. ایشان در این کتاب از یازده منبع نام می¬برد که تنها شش منبع آن در حال حاضر موجود و در دسترس است. سید بن طاووس در نگارش این کتاب بیشتر از مقاتل ابن اعثم کوفی، ابو مخنف و الارشاد شیخ مفید استفاده کرده که نامشان در کتاب وی برده نشده است. علی رغم استقبال دانشمندان از این کتاب، محدث نوری و به تبع وی، محدث قمی و برخی از علمای معاصر مانند: شهید مطهری، مرحوم آیتی، رسول جعفریان و... معتقدند، روایتی که سید بن طاووس در مقتل خویش، درباره اولین اربعین امام حسین (علیه السلام) آورده، صحیح نبوده و از نظر اصول تحلیل وقایع تاریخی مخدوش است. در مقابل این خردمندان، شهید قاضی طباطبایی با نوشتن کتابی قطور، سعی در اثبات روایت منقول از سید بن طاووس را دارد.
- Abstract
- Seyed ben Tavoos is the great Shia scholar in seventh century and has been highly regarded scientist for his past work. he is the sole author of his book "Al-lohoof " - as an independent work - in the case of Karbala and the martyrdom of Seyyed Shuhada (alayhe al-salam) and his loyal friends and capturing of Al-Allah . "Al-lohoof " book on writing style and layout of content is such as Maqtal (Position to become a martyr) Masir al-ahzan, of Jafar ben Nama Helli his master's book. He reports about the uprising Seyed al-Shuhada (alayhe al-salam) chosen to briefly explain and provide a brief explanation of the quality of their faithful witness Emam Hosain(alihe al-salam) and companions, and refuses exaggerated expression in Karbala. In this book he mentioned only six of the eleven sources that already exists and is available. Seyed ben Tavoos used Maqtal ben A'sam Koofi, Abo Mekhnaf and Alarshad's Shikh Mofid that is not mentioned by name in his book. Despite all the scientists of this book, Mohadeth Nori followed him, Mohadeth Ghomi and some contemporary scholars such as martyr Motahari, deceased Aiati, Rasol Jafarian and ... say, one that Seyed ben Tavoos in his Maqtal brought about the fortieth Emam Hosain(alihe al-salam),was not correct and in terms of distorted historical events. In contrast to these wise men, martyr Ghazi Tabatabaei to is writing tome, trying to prove its narrative of Seyed ben Tavoos.