عنوان پایاننامه
پهنه بندی موفوژنتیک و ارتباط آن در فراوانی وقوع لغزش در مسیر آزاد راه خرم آباد - سر پل زال
- رشته تحصیلی
- جغرافیای طبیعی-ژئومورفولوژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1687;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57380
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم رحمتی
- استاد راهنما
- مجتبی یمانی
- چکیده
- چکیده آزادراه خرمآباد – پل زال به طول 104 کیلومتر خرم آباد را به انتهای حوضه استحفاظی استان لرستان با خوزستان وصل میکند. احداث جاده به طور قابل توجهی مخاطرات ناشی از حرکات تودهای را افزایش داده است. با توجه به افزایش وقوع زمین لغزشهایی با منشاء ژئومورفولوژیکی– اقلیمی در آزادراه خرم آباد – پل زال، توجه، مهار و پهنه بندی مورفوژنتیک این پدیده به عنوان یکی از انواع مخاطرات محیطی در مدیریت پایدار منطقه امری ضروری تلقی میشود. هدف این مطالعه شناخت عوامل مسبب و تشدید کننده حرکات تودهای (بویژه زمین لغزش) و پهنه بندی مورفوژنتیکی آن در حال حاضر و گذشته از طریق مدلهای کمی و تجربی است. بنابراین عوامل مؤثر بر وقوع زمین لغزش در منطقه از قبیل: سنگ شناسی، شیب، جهت دامنه، بارش، ارتفاع، کاربری اراضی، فاصله از گسل، شبکه آبراهه و جاده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش را نقشههای مختلف توپوگرافی، زمین شناسی و ...، عکسهای هوائی، تصاویر ماهوارهای و دستگاه موقعیت یاب جهانی (GPS)، جهت برداشت نقاط لغزشی جاده به عنوان ابزار فیزیکی و نرم افزارهای Envi، Arc gis، WMS... و مدلهای ارزش اطلاعاتی، فازی خطی (Fuzzy Liner)، تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و مدل اقلیمی پلتیر به عنوان ابزارهای مفهومی تشکیل داده است. مقایسه نتایج به دست آمده از ارزیابی مدلها، بیانگر آن است که مدل فازی - AHP در محدوده مورد مطالعه نتایج واقعیتری نسبت به مدل ارزش اطلاعاتی در رابطه با پراکنش و تراکم زمین لغزشها با استفاده از تلفیق لایههای اطلاعاتی نشان میدهد. همچنین ارزیابی مدل پلتیر با استناد بر دادههای اقلیمی و ارتفاع در پهنه بندی مورفوژنتیک نشان داد محدوده مورد نظر در حال حاضر از لحاظ وقوع حرکات تودهای از ارتفاع 2600 به پایین ضعیف ولی در دوره گذشته به تناسب گسترش قلمرو سولیفلوکسیون و پایین آمدن مرز این پهنه تا 1700 متر، دارای شدّت بیشتری از وقوع حرکات تودهای بوده است. واژگان کلیدی: ژئومورفولوژی جاده ای، زمین لغزش، پهنه بندی مورفوژنتیک، آزادراه خرم آباد - پل زال
- Abstract
- Abstract: Khorram Abad-Paul Zaal Freeway in length of 104 kilometers connects Khorram Abad to Andimeshk. The construction of this freeway has increased the risks of mass movements significantly. Due to the increase in landslides with geomorphologic and climate origin in Khorram Abad-Paul Zaal Freeway, the Consideration, inhibition and morphogenetic zoning of this phenomenon, as one of the environmental risks, is essential for the sustainable management of the region. The aim of this research is to identify the causative and booster factors and morphogenetic zoning of mass movements in the current and past time by quantitative and empirical models. Thus, the influential factors to the landslides in the region, which were analyzed in this research, are: lithology, the direction of slope, precipitation, elevation, land use, the distance to faults and the networks of streams and roads. The Research tools includes: different topographic, geology and other kinds of maps, satellite and aerial imagery, GPS device for coordinating sliding spots, Arc GIS, WMS and other kinds of software. The models of information value, Fuzzy-AHP and peltier are the conceptual tools used in this research. The comparative results of the assessment models indicate that the fuzzy-AHP model in the region gives more realistic results about the landslides’ distribution and density in combining all the information layers than information value model. Also evaluating the peltier model, based on climate data and elevation in morphogenetic zoning, shows that in present time the study area in terms of the occurrence of mass movements below 2600 height is weak, but in the past it has been more strong, according to the domain expansion of Solifluction and descending the boundary of this region to 1700 meter height. Key words: Road of geomorphology, landslide, morphogenetic zoning, Khorram Abad-Paul Zaal Freeway.