عنوان پایان‌نامه

اسطوره و سینما:تحقیقی درباره تجلی اساطیر پهلوانی و عرفانی در سینمای ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اسطوره و سینما:تحقیقی درباره تجلی اساطیر پهلوانی و عرفانی در سینمای ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56668
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    لیلا مهریزی
    استاد راهنما
    حسن بلخاری قهی

    هویت ایرانی که همواره به صورت نوعی هویت اساطیری شبه ملی و یا آگاهی تاریخی ـ فرهنگی وجود داشته و در طی قرون امتداد یافته است، در حال حاضر با نوعی گسست روبه رو می‌باشد. در این رساله، برای رسیدن به صحت یا عدم صحت این گسست هویتی، کیفیت و کمیت تجلی اساطیر پهلوانی و عرفانی در سینمای معاصر ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا نظرات محققین در مورد اسطوره، ادبیات کهن حماسی- عرفانی و هویت بررسی، و سپس ارتباط اساطیر با این ادبیات و هویت بیان شده است. در بخش آخر تجلی اساطیر و ادبیات کهن حماسی ـ عرفانی در سینمای معاصر ایران بررسی شده است. با توجه به کمیت و کیفیت محدود و نامناسب فیلم‌ هایی که با اقتباس مستقیم یا غیرمستقیم از این اساطیر و ادبیات طی دوره‌ای تقریباً هشتاد ساله (1309-1387) ساخته شده‌اند، «گسست هویتی» بررسی و تا حدود زیادی تأیید می‌شود. گسستی که نه منفی و نه مثبت بلکه ناگزیر است. با این وجود این رساله عنوان میکند که بازیابی این هویت تنها با شناخت تاریخ و فرهنگ ایران، در کنار شناخت تاریخ و فرهنگ شرق و غرب امکانپذیر میباشد. همچنین راهکارهایی جهت دوباره به کارگیری اسطوره و ادبیات حماسی ـ عرفانی در رسان? سینما ارائه می‌کند. با این امید که در ضمن شناخت چنین تاریخ غنیای، بتوان به دنیای مدرن پیوست.
    Abstract
    Iranian identity which has always existed in the form of the quasi-national mythical identity or the cultural-historical awareness, and has lasted over centuries, nowadays faces a split. The authenticity of this split and, the quantity and quality of the presence of epic and mystic heroism and myths in the Iranain contemporary cinema, are the main concerns of this research. First, different views about myths, ancient Iranian epic and mystic literature,and the problem of Identity has been reviewed.Then, the relation between this literature, myths and identity has been explained. The main body of this study is endeavored to explore the manifestation of myths and epic- mystic literature in the contemporary Iranian cinema. Due to the limited numbers and the low quality of the movies, which are made based on the direct or indirect adaptation of myths and epic-mystic litreture during an eighty years period (1309-1387), a split in the Iranain collective identity is researched and to a great degree is confirmed. The split, which in its nature is neither posetive nor negative, but it is inevitable. However, this study declares that it is possible to restore this identity, but only with the knowledge and understanding of the Iranain history and culture, together with those of East and West. Moreover it offers some resolutions for restoring the collective identity, such as re-utilizing myths and epic-mystic literature in cinema. May it be that in this way with the knowledge of such a rich history, in the same time be able to join to the modern era.