تاثیر تغییر نوع متن در میزان توانش درک مطلب فراگیران ژاپنی سالهای سوم و چهارم دانشگاه تهران
- دانشجو
- مریم فشکی
- استاد راهنما
- سهراب آذرپرند
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان ژاپنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1632/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57439
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
- چکیده
- امروزه در آموزش زبان خارجی یکی از عواملی که درک و فهم آن برای زبان آموزان مشکل می باشد یادگیری درک مطلب آن زبان می باشد. یکی از عواملی که باعث می شود درک و فهم آن مشکل تر شود عبارتست از وجود متون بسیار مشکل و تخصصی که زبان آموزان بدون داشتن هیچ گونه پیش زمینه و دانش نسبت به متن نمی توانند آنرا درک کنند و درنتیجه به سوال های آن پاسخ صحیح دهند. موضوع اصلی و اساسی در فراگیری یک زبان این است که تجربیا ت فراگیرنده زبان نسبت به زبان مقصد در یادگیری بهتر آن زبان دخالت دارد و آنها با داشتن عامل ها و فاکتورهایی که بتوانند در یادگیری سریع و درک بهتر به آنها کمک کنند می توانند متن آن مطلب را سریع تر و بهتر درک کنند. این تحقیق، بسته به قالب متن و سطح توانش زبانی دانشجویان، سطح توانایی درک مطلب دانشجویان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، برای انجام دادن این تحقیق ، دانشجویان زبان ژاپنی دانشگاه تهران سال های سوم پانزده نفر وسال چهارم پانزده نفر و زبان ژاپنی آموزان موسسه آزاد دانشگاه تهران سی نفر را مورد مطالعه قرار داده وتاثیر انواع متن و توانایی زبانی دانشجویان بر میزان درک مطلب دانشجویان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطالعه ای که محقق قصد انجام آنرا دارد میزان درک مطلب خواننده نسبت به متن های تغییر نیافته (Unmodified)، ساده شده (Simplified) و متن ها تشریح یافته (Elaborated) و نقش توانش زبان زبان آموزان در میزان درک مطلب زبان آموزان می باشد. دراین تحقیق برای جمع آوری اطلاعات در زمینه توانایی درک مطلب دانشجویان دو متن درک مطلب از امتحان مهارت زبان ژاپنی(Nihongo Noryokou Shiken ) در سطح سوم (3kyou) استفاده شده است. در نتیجه دو متن درک مطلب که به صورت استاندارد (تغییر نیافته) می باشد در متن اول پنج سوال و در متن دوم چهار سوال می باشد و نمره کامل از نه نمره می باشد دانشجویان با نمره کسب شده یک تا چهار در گروه سطح توانش زبانی پایین و دانشجویان با نمره پنج تا نه در گروه سطح توانش زبانی بالا تقسیم می شوند. و بعد از دو هفته، توسط متن ساده شده ی همان متن تغییر نیافته سطح توانش درک مطلب دانشجویان را می سنجیم. و به همین ترتیب دو هفته بعد، توسط متن تشریح یافته ی همان متن تغییر نیافته سطح توانش درک مطلب دانشجویان را می سنجیم. نتایج تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نمرات سه متون نشان دادند که وجود دو Input ساده سازی و تشریح سازی سبب افزایش میزان درک مطلب زبان آموزان می شودو هم چنین در مقایسه درک مطلب زبان آموزان در دو متن ساده شده و تشریح یافته، میزان عملکرد دانشجویان در متن تشریح یافته با کمی تفاوت بالاتر بوده و اینکه میزان درک مطلب زبان آموزان سطح توانش بالا در هر دو متن تفاوتی نداشته در صورتی که میزان درک مطلب زبان آموزان سطح توانش پایین در هر دو متن متفاوت بوده و افزایش درک مطلب دانشجویان با سطح توانش پایین در متن تشریح یافته بیشتر می باشد. امید است این پژوهش پیشرفت جدیدی برای سازماندهی آموزش خواندن زبان آموزان و همچنین سبب ارتقا؛ میزان درک مطلب دانشحویان شود.
- Abstract
- چکیده به ژاپنی دارد.