عنوان پایاننامه
تاثیر تمرین تحت فشار بر اکتساب و یادگیری سرویس و ضربه فورهند بازیکنان نیمه ماهر تنیس روی میز
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1049;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62693
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا نعمتی
- چکیده
- انسداد ممکن است بدترین و تلخترین تجربه ورزشکاران در میادین ورزشی باشد و میتواند ورزشکاران را در همه سطوح تحت تأثیر قرار دهد. هدف اصلی از این تحقیق، مقایسه وضعیت تمرینی تحت فشار و بدون فشار بر یادگیری سرویس و ضربه فورهند تنیس روی میز بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود و به منظور تحقق اهداف تحقیق، 48 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از فرایند نمونهگیری بر اساس تکمیل پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (FNE) و پیش آزمون در چهار گروه 12 نفری قرار گرفتند. چهار گروه عبارت بودند از: افراد با FNE بالا-شرایط تمرینی تحت فشار، افراد با FNE بالا-شرایط تمرینی بدون فشار، افراد با FNE پایین-تحت فشار، افراد با FNE پایین- بدون فشار. فشار در شرایط تمرین با استفاده از دوربین فیلمبرداری، داور ارزیاب، تماشاگر منفعل، رقابت و ترس از نمره اعمال شد. شرکت کنندگان به مدت 6 هفته، هر هفته یک جلسه و در هر جلسه به اجرای حداقل 60 کوشش تمرینی سرویس و ضربه فورهند پرداختند. آزمون یادداری در دو شرایط تحت فشار و بدون فشار بهعمل آمد. برای آزمون فرضیههای این پژوهش، از آزمون تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد(05/0p?). نتایج نشان داد، تحت فشار بودن تمرین و ترس از ارزیابی منفی اثر معنیداری بر نمرات ضربه و سرویس فورهند در آزمون اکتساب نداشت (05/0p>).در حالیکه، در آزمون یادداری، گروهی که در شرایط تحت فشار تمرین کرده بودند، در آزمون یادداری تحت فشار و گروهی که در شرایط بدون فشار تمرین کرده بودند، در آزمون یادداری بدون فشار عملکرد بهتری داشتند. بطور کلی یافتههای این پژوهش، مؤید اصل ویژگی تمرین است.
- Abstract
- Choking may be the most undesirable experience of athletes in sports fields, which could affect athletes in all levels. Purpose of the present investigation was to determine the effect of under pressure training and fear of negative evaluation, on acquisition and retention of service task and forehand strike in table tennis related to semiskilled female players. Semi-empirical method was chosen for the study and statistical community includes all female students of table tennis class from university of Tehran. Forty eight students (with average age of 23.5± 2.07) were separated into four groups (12 members in a group) after sampling process on the basis of filling the fear of negative evaluation questionnaire and pretest. These four groups were people with high FNE- training situation under pressure, people with high FNE-training situation without pressure, people with low FNE-training situation under pressure and people with low FNE-training situation without pressure. Pressure in training situation was made by video camera, referee assessor, inactive audience, competition and fear of score. Participants have done about sixty exercise trials of service and forehand strike for about six weeks, one session in each week. After the last session, subjects took part in an acquisition test including twelve services and twelve strikes. Retention test was performed in two different situations of under pressure and without pressure. In this study covariance analyzing test used to test the hypothesis. The results indicate that under pressure training and fear of negative evaluation has no significant effect on the score of strike and forehand service in acquisition test. However, obtained results from retention tests represent that, performance of each group in context situations proportional to exercise circumstances gives a better conclusion. These results support the specificity of practice hypothesis.