رابطه بین استفاده از تسهیلات استعداد درخشان با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57214
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه نوده
- استاد راهنما
- سیدعلی نقی خرازی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از تسهیلات استعداد درخشان با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران انجام شد. نمونه ای با حجم 262 نفر(193 نفر پسر و 69 نفر دختر) از دانشجویان استعداد درخشان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ(80/0) مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که دانشجویان استعداد درخشان از تسهیلات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و تسهیلات استعداد درخشان در مجموع، در حد کمی استفاده نموده اند. هم چنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که موفقیت تحصیلی دانشجویان نسبتاً مطلوب بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن بین استفاده از تسهیلات استعداد درخشان با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه ای وجود ندارد. نتایج فرعی پژوهش بیانگر آن است که دختران تسهیلات پژوهشی را بیشتر از پسران استفاده نموده اند. هم چنین موفقیت تحصیلی دختران از پسران بیشتر بوده است. واژگان کلیدی: تسهیلات استعداد درخشان، دانشجوی استعداد درخشان، موفقیت تحصیلی
- Abstract
- Abstract this study tried to investigate the relationship between being beneficiary of facilities provided to gifted undergraduate students and their academic achievement, in engineering faculties of University of Tehran. A sample of 262 students (193 male and 69 female) from gifted students of engineering faculties of University of Tehran were selected using appropriate method of classified sampling.Data collecting tool was researcher made questionnaire, which its Cronbach's Alpha validity and reliability was 0.80 For data analysis, descriptive and analytical statistics were used. The findings of the study showed that in general, gifted students often have not used specific educational, and research facilities and welfare. The results also showed that the academic achievement of students has been relatively acceptable. The results of Spearman Correlation Coefficients also showed that there is not any significant relationship between the use of facilities provided to gifted students and their academic achievement. The results also showed that the girl gifted students have benefited more from these facilities and have higher academic achievement. Keywords:Gifted Students, Facilities provided to Gifted Students, Academic Achievement