بررسی راهبرد های انتقالی دانش در کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57696
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- عباس ملکی
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای انتقال دانش در بین کارکنان شرکت پایانههای نفتی ایران میباشد. جامعه این تحقیق شامل 742 نفر میباشد که براساس جدول مورگان تعداد نمونه 248 نفر طبق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایای ابزار تحقیق به ترتیب بر اساس نظرات اساتید راهنما و مشاور و از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب به دست آمده برای کل ابزار برابر با 95% می باشد. برای تحلیل دادهها در این تحقیق از آزمون تی¬تک¬نمونه¬ای استفاده شده است. یافتهها نشان داد که کاربست راهبردهای انتقال دانش در بین کارکنان از وضعیت نامطلوبی برخوردار می باشد. همچنین کارکنان در زمینه استفاده از راهبردهای مجازی ایستا و پویا در حد پایینتر از متوسط و نیز در به کاربردن راهبردهای چهرهبهچهره متعارف و چهرهبهچهره غیر متعارف از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و در واقع مراودههای بین فردی منجر به انتقال دانش نمیشود و استفاده از تکنولوژی در راستای تسهیل در روند بسط دانش و در نهایت مستندسازی دانش، نمیباشد. کلید واژه: انتقال دانش، راهبردهای مجازی ایستا، راهبردهای مجازی پویا، راهبردهای چهرهبهچهره متعارف، راهبردهای چهرهبهچهره غیرمتعارف
- Abstract
- Abstract The Purpose of this study is investigation of knowledge transfer strategies among the staff of Iranian Oil Terminals Company. The study population consisted of 742 persons that 248 persons of them were selected by random sampling based on Morgan Table. In this study, for data collection a questionnaire was used. The validity and reliability of investigation tools were based on advisor and Cronbach alpha respectively which obtained coefficient for the total tool was equal to 95%. The single-sample t-test was used for data Analysis. Results showed that application of knowledge transfer strategies among the employees was inappropriate. Also in case of the use of virtual static and dynamic strategies the staff application was lower than average and their situation were not desirable in using of the conventional face-to-face and nonconventional face-to-face strategies. Keywords: knowledge transfer, static virtual strategies, dynamic virtual strategies, conventional face-to-face and nonconventional face-to-face strategies.